Skolan debatteras ganska mycket nu, vilket är välbehövligt. Mest handlar det om raset i svenska elevers kunskaper i matte,naturvetenskap och läsning, där vi nu går bakåt jämfört med andra utvecklade och resursstarka länder. I debatten hörs sällan några lärare, vilket är synd.
Efter mer än trettio års arbete på gymnasiet har man lite perspektiv. Kunskapsnedgången förvånar mig inte. Det handlar om attityd till skolan och vad den ska göra. "Hälften av ert uppdrag är socialt", sa min rektor för tio år sedan. Vad gäller metoder i undervisningen har vi haft politiker som krävde att vi skulle låta eleverna jobba själva med handledning av oss lärare. Den som inte gjorde det, och sa det öppet, sågs som en dålig lärare. Jag provade den metoden och fann att 10 procent av eleverna jobbade bra, övriga slösade bort största delen av tiden, alltså gick jag tillbaka till att gå igenom på tavlan, för att sedan träna på olika sätt. Men hade jag SAGT att elevernas egna arbete inte fungerade, hade jag inte fått mycket i lönekuvertet.
I skolans värld har det under mina trettio år bara funnits utrymme för EN idé åt gången, allt annat har varit tabu. Utvärderingar av den rådande metoden har dessutom aldrig skett i tid. Nu har vi också föräldrafaktorn. Allt fler lägger sig i skolans arbete, ibland konstruktivt, men ofta med krav på att deras barn ska ha mer tid till sina fritidsaktiviteter, alltså kräver vissa i bl.a. min kommun att lärare ska flyttas på, därför att de har andra idéer, och våra politiker går med på det. Jag tror inte någon av de föreslagna skolreformerna kommer att ändra särskilt mycket, det är inställningen till skolans uppdrag som avgör, och där tror jag att det blir sämre när de unga föräldrarna nu börjar göra sina röster hörda.
Detta är kanske ett välfärdsproblem, skolan ändrar inte ens liv så som det gör för exempelvis mina afganska invandrarelever, som sliter hårt, för där de kom ifrån var skolan nyckeln till ett helt annat liv. Vi har nog den skola vi förtjänar, men jag hade uppskattat om åtminstone de politiker som förordat icke fungerande metoder hade sagt att vi hade fel, i stället för att göra oss i lärarkåren ansvariga.