Låt inte plånboken avgöra betygen

Linköping2013-01-17 06:31
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tänk dig en värld där det endast är elever med rika föräldrar som får en fullvärdig utbildning. En värld där man måste förlita sig på att man har råd att betala för läxhjälp för att klara av skolan. Det är dit vi är på väg.

I dag spelar föräldrarnas socioekonomiska bakgrund allt större roll för elevernas skolresultat. Du har större chans att få bra betyg om dina föräldrar är välutbildade än om de inte har universitetsutbildning. Detta är en förändring som pågått under en längre tid, men istället för att motarbeta denna negativa utveckling bestämmer sig regeringen för att skynda på den. Detta genom att subventionera privat läxhjälp, med hjälp av rut-avdraget.

Det kommer ju inte direkt vara eleverna med lågutbildade föräldrar, som har råd att betala för privat läxhjälp. Även om den rabatteras. I stället kommer det fortsätta att vara de rika barnen som gynnas. Denna reform kritiseras till och med av Skolverket, med anledning av att klyftorna inom skolan kommer att öka ännu mer.

I stället för att slänga iväg skattepengar på att göra skolresultaten än mer klassberoende borde vi satsa på att förbättra skolan och göra så att alla har samma möjligheter att lyckas - oavsett föräldrarnas utbildning. Detta kan till exempel göras genom att öka lärartätheten så att alla elever blir sedda och att minska mängden läxor så att inte lika stor del av betyget hänger på hemläxor, vars kvalitet beror på elevens möjlighet till att få hjälp.

Så i stället för att använda våra skattepengar till subventionerad privat läxhjälp och därmed ytterligare låta de rika springa ifrån de fattiga bör vi satsa pengarna på att skapa en skola för alla.