Allt fler blippar inte på bussen

Jag åker buss ganska ofta och det är häpnadsväckande många som gratisåker, skriver insändarskribenten.

Jag tycker det är fel att ignorera småbrott, kanske vi behöver "lägga oss i mer" och hjälpa människor att följa lagar och regler, skriver insändarskribenten.

Jag tycker det är fel att ignorera småbrott, kanske vi behöver "lägga oss i mer" och hjälpa människor att följa lagar och regler, skriver insändarskribenten.

Foto: Åke Alvin

Linköping2023-07-28 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kollektivtrafikens budget består till 40 procent av biljettintäkter. Alltså kan man säga att färre avgångar kan bero på färre betalande, eller? Skulle vilja ge ett tips till styrande i Linköpings kommun att utse någon, som inte är känd för allmänheten, att åka linje 1 någon dag. Åk gärna flera turer och passa på att räkna alla som åker utan att "blippa" biljett. Jag åker buss ganska ofta och det är häpnadsväckande många som gratisåker. Antar att chaufförerna lärt sig att inte bry sig, fast för den delen verkar inte några passagerare heller göra det. Kanske är det för en del chaufförer omöjligt att stå för det rätta på grund av hot eller liknande, ett otrevligt scenario bara det. Jag har tidigare sagt till när jag observerat friåkare men nu törs jag inte längre. 

Generationer före oss har ju faktiskt kämpat för att vi ska ha en demokrati, vilket innebär att vi alla har lika stora skyldigheter som rättigheter. Vad får barn och ungdomar lära sig? Föräldraansvar, finns det inte kvar? Största delen av mitt liv har ju socialdemokraterna styrt Sverige, de brukar ju prata mycket om solidaritet men var är den idag? 

Senast jag åkte buss 1 räknade jag till 20 passagerare och sju stycken personer klev på utan att "blippa". När detta och annat liknande får förekomma utan att något händer är det inte underligt att vi har fullständigt hänsynslösa unga ute i samhället. Det borde vara en skyldighet att försöka förhindra sådant här beteende. Under alla mina år i Linköping har jag bara varit med om tre biljettkontroller.  Senaste gången var nu på nationaldagen vid 17-tiden på eftermiddagen. Skrattretande är bara förnamnet. Vi var bara fem-sex stycken på bussen. Beror bristen på åtgärder och kontroller att man är rädd för följder? I så fall vore det bättre att släppa allt resande på buss avgiftsfri. 

Jag förstår om många tycker det finns viktigare saker att engagera sig i, med tanke på krig och annat elände i vår närhet. Men jag tycker det är fel att ignorera småbrott, kanske vi behöver "lägga oss i mer" och hjälpa människor att följa lagar och regler. Tror det var professor Dumbledore som sa, "Det är dagas att bestämma om man ska göra det lätta eller det rätta".

"Göra rätt är bäst"



Svar från Östgötatrafiken:
Vi tycker precis som du att det är självklart att alla ska betala för sin resa i kollektivtrafiken, precis som man gör för andra varor och tjänster i samhället. Och det verkar de flesta av våra resenärer hålla med om. Däremot är det inte alltid som resenärer med giltig biljett blippar sin biljett i läsaren ombord. Vi har passagerarräkning ombord på våra fordon så vi ser hur många som de facto reser på varje avgång, men du som resenär ombeds ändå att blippa din biljett eftersom den statistiken gör att vi kan utveckla bättre trafik samt bättre och mer individanpassade tjänster och information till både dig och övriga kunder. Genom att blippa biljetten bidrar du till en ännu bättre kollektivtrafik.

Tyvärr finns det även några få som medvetet åker utan biljett, och det får till följd att övriga resenärer får betala för dom också - via sin biljett eller via skattsedeln. Här jobbar vi löpande med att utveckla vår kontrollverksamhet för att komma till rätta med det problemet, och omfattningen av biljettkontroller justeras och anpassas vid behov. Våra förare har dessutom möjlighet att rapportera in observationer på hållplats eller linje för utökad kontroll. 

Tack för dina synpunkter och dina inspel kring utökad kontrollverksamhet.

Sofia Malander, Vd Östgötatrafiken