Kommunalrådet Muharrem Demirok skriver i en debattartikel i lördagens Corren att säkerheten skall vara utgångspunkten i planeringen. Jag utgår från att han menar säkerheten för cyklisten.
Här finns nu mycket att önska redan i dag. Varför blir det inte grönt även för fotgängarna när man indikerar att man kommer med cykel? Bilisterna uppfattar inte att man har grönt som cyklist när det är rött för fotgängarna, ändra signalerna så tar ni bort ett irritationsmoment.
I dag lägger kommunen allt ansvar på cyklisterna då man korsar en gata. Trafikverket skriver i sin informationsskrift: "När du (cyklist) kommer in på en väg från en cykelbana har du väjningsplikt."
Om man nu markerar överfarten som en cykelöverfart så skriver samma verk i samma skrift till bilisterna: "När du (bilist) närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass II) som är ute på cykelöverfarten."
Nu blir det tydligt att bilisterna skall anpassa farten då vi cyklister passerar en väg, detta ger ökad framkomlighet för oss cyklister och det är väl det vi eftersträvar?