Visst klarar även elbilar vinterkylan

Det fungerar fint med elbil vintertid. Batteriet klarar värma kupén.

Min elbil är den roligaste bil jag ägt, menar insändarskribenten.

Min elbil är den roligaste bil jag ägt, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2021-12-15 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De flesta elbilar har värmepump som minskar energiåtgången för uppvärmning. Men räckvidden minskar vintertid. Min fem år gamla elbil går 18 mil sommartid i rimlig fart, men kanske bara hälften så långt i motorvägsfart vid minus 20 grader och snömodd. Nyare elbilar med större batteri klarar 20–30 mil vintertid. Vill man köra längre så får man ladda längs vägen.

Ett problem är högt inköpspris på nya elbilar och ett begränsat utbud av begagnade. Å andra sidan, kör du 12 000 mil med elbil så sparar du 100 000 kronor jämfört med en bensinbil. Med detta sätt att tänka kan elbilens högre inköpspris upplevas mer rimligt.

Privatleasing är ett bra alternativ, då inköpspriset är högt. Desto fler som går över till eldrift, desto fler laddstationer kommer det byggas och incitamenten för teknikutveckling av elbilar och dess batterier ökar.

Min elbil är den roligaste bil jag ägt. Tyst, snabb och jämn acceleration utan ryck från växling, låg milkostnad och utan avgaser. Med lite planering och framförhållning fungerar det jättebra.