Jag uppmärksammar att det finns oro för att 70-plussare inte besöker sin tandläkare. Redan innan corona fick min anhöriga svaret att det inte fanns några tider och att de skulle återkomma. Så har inte skett och efter samtal igen finns ingen tid att få. Personen uppmanas återigen att återkomma senare.
Om Folktandvården inte vill ha äldre kunder så säg detta, så de slipper ringa gång på gång utan resultat.
Min fråga är således: bör alla äldre anlita den privata tandvården om man inte vill vänta alltför länge och få mera tandproblem? Många äldre vill sköta sin tandhälsa, men blir tyvärr stoppade av Folktandvården.
Anhörig
Svar:
Jag vill börja med att säga att Folktandvården givetvis vill ha äldre patienter! Äldre med stora behov av tandvård är en av våra högst prioriterade grupper.
Syftet med att avråda personer över 70 år från icke akut tandvård var att skydda en riskgrupp i samhället i början av coronapandemin. Mellan den 6 april och den 3 augusti har Folktandvården begränsat sin verksamhet till akut tandvård oavsett patientens ålder, med syfte att spara skyddsutrustning och andra resurser till sjukvården. Under denna period har vi tagit emot drygt 100 patienter per dag, varav ungefär 12 procent har varit över 70 år.
Nu när tillgången på skyddsutrustning är garanterat stabil trappar vi återigen upp vår verksamhet.
Många patienter har fått sin tandvård framskjuten och vi arbetar nu för att på bästa sätt hjälpa så många som möjligt. Vi börjar förstås med att ta emot patienter med störst behov, som behöver bli färdiga med sin behandling för att vi sen ska kunna frigöra tid för fler av våra friskare patienter.
Kanske är det så att din närstående har en relativt god munhälsa? I så fall är det viktigaste att hen fortsätter att ta hand om sina tänder på ett bra sätt – visst är det bra med kontroller ibland, men det är inte kontrollerna som gör munnen frisk.
Om det är så att din närstående har stora behov så ska hen givetvis få komma till tandvården, antingen till sin ordinarie klinik eller till jourkliniken för akuta besvär. Be hen i så fall att ta kontakt med sin klinik igen och beskriva sin situation.
Anna Carin Dahlgren, tandvårdsdirektör