Viktigt att barnsäkra befintliga vägar

Jag går till förskolan med mina barn varje dag – är det inte vi som ska kunna känna oss säkra?

Kommunen är mer intresserad av att bygga nytt och slå sig för bröstet som ”cykelstaden” än att barnsäkra befintliga vägar, menar insändarskribenten.

Kommunen är mer intresserad av att bygga nytt och slå sig för bröstet som ”cykelstaden” än att barnsäkra befintliga vägar, menar insändarskribenten.

Foto: TT/arkiv

Insändare2021-06-02 14:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till ”Om fler går eller cyklar blir trafiksituationen bättre” (7/5).

Det som gör mig mest rädd är när yngsta sonen får syn på något och springer ut på gatan. Vid huset gäller 30km/h men vad hjälper en skylt?

Det storsatsas på nya cykelvägar för att få fler att cykla. Borde man inte säkra och rusta upp det gamla innan man bygger nytt?

Angående blomlådorna (som är ett okej farthinder) fick vi ett stort nej från kommunen senast. Sopbilen måste komma fram och blomlådorna får bara vara i en storlek. Är det inte sopbilen är det något annat. Om man mot all förmodan får ett ja måste man bekosta och underhålla allt själv.

Kommunen är mer intresserad av att bygga nytt och slå sig för bröstet som ”cykelstaden” än att barnsäkra befintliga vägar. Bor vi i Linköping – där idéer blir verkningslösa?