Vi sopsaltar 12 mil

Hej “Cykla säkert på vintern” och tack för dina frågor.

Sopsaltning ger för det mesta ett mycket bra väglag även under svåra förhållanden, skriver insändarskribenten.

Sopsaltning ger för det mesta ett mycket bra väglag även under svåra förhållanden, skriver insändarskribenten.

Foto: Magnus Andersson/TT

Insändare2021-01-27 12:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på “Isgata eller snöfri cykelbana?” (20/1).

Linköpings kommun är en av få kommuner som använder sopsaltning som metod. Sopsaltning ger för det mesta ett mycket bra väglag även under svåra förhållanden.

Linköpings kommun sopsaltar totalt cirka 12 mil gång- och cykelväg vilket är en väldigt lång sträcka. De sträckor som sopsaltas har valts ut noga för att så många som möjligt ska kunna ta sig så långt som möjligt från sitt boende till arbetsplatser och andra målpunkter. 

I vissa lägen, som på den sträckan du beskriver mellan Abisko och Bergsrondellen, innebär det att ena sidan är sopsaltad och den andra plogad. Men cykelbanorna är dubbelriktade så det går bra att cykla tur och retur på den sidan som är sopsaltad.

Sopsaltning är en kostsam metod och det är bland annat därför det finns en begränsning i hur många gång- och cykelvägar som vi kan sopsalta. Vi vidareutvecklar och justerar rutterna efter varje säsong för att de ska passa så många som möjligt. Nytt för i år är till exempel Cykellänken längs med Brokindsleden.