Vi kollar soptunnan efter varje tömning

Tekniska verkens förväxling av soptunnor är ingen ny företeelse.

Insändare2021-06-17 16:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ang "Vems sopor betalar du för – dina eller grannens?" (12/6). 

Redan för femton år sedan, drabbades vårt hushåll av detta. Två månader i rad blev vi debiterade cirka 2x50 kg sopor. Vi förstod att något var fel, eftersom vi källsorterar och har max 5 kg per månad. På vår soptunna såg vi att det stod en grannes adress. Vi kontaktade Tekniska verken som rättade till felet i nästa faktura.

Sedan dess kollar vi soptunnan efter varje tömning. Det har hänt flera gånger att vi fått byta soptunna med någon granne. Orsaken kan vara att sophämtarna drar fram flera tunnor innan tömning och förväxlar dem när de rullas tillbaka.

Det är anmärkningsvärt att Tekniska verken inte har ansträngt sig och förbättrat sina rutiner. Ett förslag är att de klistrar en dekal med gatunumret i stor text på soptunnans lock. Då kan sophämtarna stämma av det mot numret som finns husets fasad.