Vi bör anstränga oss för att undvika utsläpp

Vad är korrekt kostnadsnivå för utsläpp som orsakar skador från klimatförändringar?

Svensken flyger cirka 6 gånger mer än genomsnittet i världen, framhåller skribenten.

Svensken flyger cirka 6 gånger mer än genomsnittet i världen, framhåller skribenten.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

Insändare2020-02-07 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket anger nu ett pris på 7 000 kronor per ton utsläpp koldioxidekvivalenter medan 12 000 kronor per ton anges av forskarna Stern och Ackerman (2009). Vi har sett bränderna i Australien 2019 och i Sverige 2018. Detta är vid en global uppvärmning om 1,2 grader. Det blir värre vid 2 eller 3 graders uppvärmning och kostnaderna drabbar våra barnbarn. 

Med användning av Trafikverkets siffror blir kostnaden 14 000 kronor för en persons resa till Kanarieöarna tur och retur med utsläpp av cirka 2 ton. Här har vi använt utsläppsdata från sajter som www.atmosfair.de och http://klimatkompensation.etc.se/ där även höghöjdsutsläppen är medräknade.

Svensken flyger cirka 6 gånger mer än genomsnittet i världen. Svenskarnas utsläpp från flygresor är nu lika stort som deras utsläpp från privatbilism, cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år. 

Flygbolagen hävdar att det går att kompensera klimatutsläpp. Men en grundlig genomgång i en DN-artikel 17 oktober 2019 visar att bara två procent av projekten troligen fungerar. Skogsplantering är inte pålitlig. Den tar för lång tid att få effekt. Skogen kan avverkas i förtid, klimatet kan bli torrare så att den inte växer upp eller brinner upp i skogsbränder.

För att inte förstöra barnbarnens framtid bör vi därför anstränga oss rejält att undvika utsläpp. Ta tåget istället för flyget. Om vi ändå gör utsläpp bör de kompenseras flera gånger om med en kompensation av mycket god kvalitet, annars orsakar vi enorma framtida kostnader.

Peter Fritzson, professor em vid Linköpings universitet, samt civilingenjör i teknisk fysik