Viktbaserad avgift uppmuntrar till att slänga mindre, genom att hushålla med resurser och källsortera bättre. Men för att systemet ska vara rättvist måste ju din tunna stå på din tomt och inte hos grannen.
Att tunnan står på rätt adress går bara att se på en etikett med cirka två millimeter höga tecken – om den fortfarande går att läsa eller om den ens finns kvar.
Räkna inte med att någon läser etiketten vid soptömningen. Nyligen tittade en uppmärksam granne ut när sopbilen stannade på vår gata och han tyckte sig se att tunnorna bytte plats efter tömning. Mycket riktigt – fyra grannar hade fått tunnorna förväxlade.
På Tekniska verkens ”Mina sidor” bekräftade avfallsstatistiken att tunnor hade varit förväxlade i närmare ett halvår. I november 2020 ökade sopmängden per månad från 10 kg till över 40 kg hos en granne och i december minskade den från 30 kg till cirka 15 kg hos en annan.
Vi har talat både med entreprenörerna som sköter soptömningen och med Tekniska verken. Entreprenörernas synpunkter sträcker sig från ett något onyanserat ”det här systemet har aldrig fungerat” till ett mycket rimligt ”vi har efterlyst större siffror på bättre plats, men ingen lyssnar”.
Tekniska verkens administratör förstår inte ens problemet eftersom ”det finns etiketter på kärlen som är tydliga”, trots att vi påpekar att det inte stämmer. Om en etikett är otydlig ska antingen chauffören eller kunden anmäla detta så att etiketten blir utbytt – mot en ny med minimalt gatunummer som den stressade chauffören inte hinner läsa.
För Tekniska verken spelar detta ingen roll. Alla tunnor töms och den totala vikten registreras och faktureras, även om vissa betalar för andras sopor. Men om systemet inte fungerar rättvist försvinner ju incitamentet för oss kunder att bidra till utvecklingen av ”världens mest resurseffektiva region”.
Tekniska verken ska göra detta genom att ”erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra kunders vardag”. En sådan kan vara att ge entreprenörerna i uppgift att kontrollera samtliga tunnor och förse dem med stora och smart placerade gatunummer.
Eller kanske snabbare och effektivare – kolla din tunna själv och ring Tekniska verken om etiketten är otydlig. Men hitta för all del inte på en egen smart lösning – tunnan, liksom problemet, ägs av Tekniska verken.
Tomas Hedblom
Svar
Vi beklagar verkligen att det blivit fel hos dig och dina grannar. Rätt kärl på rätt plats är förstås en förutsättning för att systemet med viktbaserad avgift ska fungera.
För det är ju precis så som du skriver att varje soptunna har en etikett med fastighetens adress och en id-bricka med en unik kod som är kopplad till kunden. Anledningen är att avfallet vägs och att du som kund betalar en rörlig avgift för det du slängt i soptunnan.
Det gör det ju såklart extra olyckligt att soptunnorna förväxlats. Enligt rutinen ska kärlen ställas tillbaka på uppställningsplatsen för tömning men i ert fall har något gått fel.
Det är också klokt att du som fastighetsägare kontrollerar soptunnan med jämna mellanrum. Det kan vara extra viktigt ifall du ställer fram din soptunna för tömning på en uppställningsplats där det ställs flera soptunnor intill varandra.
Om din soptunna saknar etikett eller om den är utsliten hjälper vi gärna till att ersätta den. Vi har också sett över möjligheten att justera etiketten och kommer öka textens storlek på adressraden så att den blir tydligare.
Vi vill återigen beklaga det inträffade och ber om ursäkt för det som skett.
Johan Borg, avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken i Linköping