Världen är i i krisläge – begränsa kostnaderna för Ostlänken

Trafikverkets budget är 91,4 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. Den lär inte räcka till. De omfattande åtgärderna är en enorm kapitalförstöring, menar insändarskribenten.

Finns det inga sansade politiker i kommunen som kan sätta stopp för dessa extrema kostnader? Skattebetalarna kommer att få genomlida en ekonomisk härdsmälta i decennier, menar insändarskribenten.

Finns det inga sansade politiker i kommunen som kan sätta stopp för dessa extrema kostnader? Skattebetalarna kommer att få genomlida en ekonomisk härdsmälta i decennier, menar insändarskribenten.

Foto: Trafikverket/Linköpings kommun/Artem Furman

Insändare2024-10-31 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket har presenterat Ostlänkens dragning genom Linköping. Tiotals väl fungerande industrifastigheter måste rivas och ersättas av nya på annan plats. Fjorton vägar påverkas. Vissa får ny sträckning. Andra dras över eller under järnvägen. Ett antal broar behövs byggas. Kallerstadsbron måste rivas och ersättas med tre parallella broar för järnvägens passage över Stångån. Ostlänken ska passera stambanan i en planskild korsning. En ny avsides station placeras i Steninge.

Stångådals- och Tjustbanan avslutas med ny station i Tannefors. Tågresenärerna får åka buss mellan stationerna.

Kommunen planerar att ersätta Kallerstadsbron genom att förlänga Gillbergagatan och bygga en ny bro över Stångån.

Trafikverkets budget är 91,4 miljarder kronor i 2021 års prisnivå. Den lär inte räcka till. Erfarenheter från tidigare infrastrukturobjekt har resulterat i kraftigt överskridna kostnader under byggtiden. De omfattande åtgärderna är en enorm kapitalförstöring.

Finns det inga sansade politiker i kommunen som kan sätta stopp för dessa extrema kostnader? Skattebetalarna kommer att få genomlida en ekonomisk härdsmälta i decennier. När kommer kommunen redovisa sina kostnader?

Trafikverket har i en tidigare rapport redovisat ett alternativ att bygga en integrerad station i befintligt läge. Då skulle man spara cirka 4,5 miljarder kronor.

Världen befinner sig i ett svårt krisläge. Flera stora krig pågår. Sverige behöver då begränsa kostnaderna för Ostlänken.