Svar på nyhetsartikeln "Vägen som är värst drabbad av viltolyckor i hela länet" (11/10):
Riksväg 35 är ombyggd från Linköping fram till Fillinge-rakan, där det om något år även ska fortsättas med etapp tre, denna gång fram till Grebo.
35:an har blivit fin, det har blivit en 2+1-väg med bra omkörningsfiler. Vi tar oss cirka 3–4 minuter fortare fram på sträckan som är klar, då det även är höjt från 80 till 100 km/t förutom vid vissa avfarter.
Vi vet alla sedan tidigare, och läste även om det i Corren, att 35:an sticker ut som den mest viltolycksdrabbade vägen i hela länet.
Det har efter ombyggnaden bland annat varit två rejäla olyckor där älgar varit inblandade, men som tur är har bilförare/passagerare vid båda tillfällena överlevt. Tyvärr hade vi en dödsolycka straxt utanför Grebo för några år sedan där vilt var inblandat och vi ser varje vecka hjortar/rådjur som ligger påkörda vid vägkanten.
"Att anpassa hastigheten och hålla uppsikt på väg och terräng runtomkring är det bästa rådet", säger trafiksäkerhetsspecialist Helena Hellstén.
Självklart ska vi göra det, men jag får inte ihop logiken i att höja hastigheten och inte ha viltstängsel när den är så olycksdrabbad. Djuren förstår ju inte att vi kör fortare, utan de hoppar fram väldigt snabbt och i mörker är det jättesvårt att se dem.
Min fråga till ansvarig instans som har planerat/bestämt vägbygget är: Vad är orsaken till att viltstängsel inte sattes/sätts upp med tanke på att vägsträckan är så olycksdrabbad?
Det kanske finns en bra logisk förklaring, men jag vill gärna höra den.