Vi ser allt fler larmrapporter om ökning av ohĂ€lsan i samhĂ€llet. Ett fĂ€rskt exempel Ă€r barns övervikt i Europa som WHO betecknar som en pandemi. I Sverige ökar sjĂ€lvmord bland kvinnor 15â44 Ă„r, liksom psykisk ohĂ€lsa bland barn och unga. DĂ€rtill utgör folksjukdomarna det stora hĂ€lsoproblemet. HjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar Ă€r den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Ăver 60 000 svenskar insjuknar i cancer varje Ă„r och över 500 000 personer har diabetes.
I en rapport âStuprörstĂ€nkande gör samhĂ€llets kostnader för ohĂ€lsa onödigt högaâ (2011) uppskattades den totala kostnaden för sjukdom Ă„r 2008 till 823 miljarder. HĂ€r ingĂ„r Ă€ven förlorade inkomster för bĂ„de företag och enskilda. Oavsett om siffran Ă€r gammal sĂ„ visar den pĂ„ extremt höga kostnader för ohĂ€lsa i Sverige.
En stor del av dessa kostnader skulle kunna undvikas om vi hade investerat i proaktiv hÀlsa. Det handlar om hÀlsosamma matvanor, fysisk aktivitet, undvikande av rökning och alkohol, en god arbetsmiljö och ett meningsfullt liv. Borde inte detta vara den mest lönsamma investeringen Sverige kan göra över huvud taget?
Det kan vÀl knappast uppfattas som provocerande att skapa insikt om hÀlsofrÄgor? Alla tjÀnar pÄ bÀttre hÀlsa och vi kan bli ett viktigt föredöme internationellt. De informationskanaler som vanlig reklam anvÀnder kan med fördel anvÀndas Àven för hÀlsohöjande kampanjer. Vilket politiskt parti vÄgar anta denna utmaning?