Varför satsar vi inte mer pÄ proaktiv hÀlsa?

De informationskanaler som vanlig reklam anvÀnder kan med fördel anvÀndas Àven för hÀlsohöjande kampanjer, menar insÀndarskribenten.

OhÀlsan ökar i samhÀllet. Ett fÀrskt exempel Àr barns övervikt i Europa som WHO betecknar som en pandemi, menar insÀndarskribenten.

OhÀlsan ökar i samhÀllet. Ett fÀrskt exempel Àr barns övervikt i Europa som WHO betecknar som en pandemi, menar insÀndarskribenten.

Foto: Anders Wiklund/TT

InsÀndare2022-06-15 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi ser allt fler larmrapporter om ökning av ohĂ€lsan i samhĂ€llet. Ett fĂ€rskt exempel Ă€r barns övervikt i Europa som WHO betecknar som en pandemi. I Sverige ökar sjĂ€lvmord bland kvinnor 15–44 Ă„r, liksom psykisk ohĂ€lsa bland barn och unga. DĂ€rtill utgör folksjukdomarna det stora hĂ€lsoproblemet. HjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar Ă€r den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Över 60 000 svenskar insjuknar i cancer varje Ă„r och över 500 000 personer har diabetes. 

I en rapport “StuprörstĂ€nkande gör samhĂ€llets kostnader för ohĂ€lsa onödigt höga” (2011) uppskattades den totala kostnaden för sjukdom Ă„r 2008 till 823 miljarder. HĂ€r ingĂ„r Ă€ven förlorade inkomster för bĂ„de företag och enskilda. Oavsett om siffran Ă€r gammal sĂ„ visar den pĂ„ extremt höga kostnader för ohĂ€lsa i Sverige.

En stor del av dessa kostnader skulle kunna undvikas om vi hade investerat i proaktiv hĂ€lsa. Det handlar om hĂ€lsosamma matvanor, fysisk aktivitet, undvikande av rökning och alkohol, en god arbetsmiljö och ett meningsfullt liv. Borde inte detta vara den mest lönsamma investeringen Sverige kan göra över huvud taget? 

Det kan vÀl knappast uppfattas som provocerande att skapa insikt om hÀlsofrÄgor? Alla tjÀnar pÄ bÀttre hÀlsa och vi kan bli ett viktigt föredöme internationellt. De informationskanaler som vanlig reklam anvÀnder kan med fördel anvÀndas Àven för hÀlsohöjande kampanjer. Vilket politiskt parti vÄgar anta denna utmaning?