Varför prioriterar inte Alléskolan lekalternativ?

Det är hög tid att ifrågasätta varför Alléskolan inte erbjuder lekalternativ på skolgården och främjar tonåringarnas rätt att leka och röra på sig, menar insändarskribenten.

När tonåringar får möjlighet att röra på sig och leka minskar även risken för stressrelaterade problem som hemmasittande, depressioner och utbrändhet, menar insändarskribenten.

När tonåringar får möjlighet att röra på sig och leka minskar även risken för stressrelaterade problem som hemmasittande, depressioner och utbrändhet, menar insändarskribenten.

Foto: Lotta Willsäter

Insändare2023-05-23 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under de senaste åren har tonåringars fysiska och mentala hälsa kommit i fokus som en viktig fråga. Forskning har visat att fysisk aktivitet och lek har positiva effekter på tonåringars välmående och inlärning. Trots detta verkar Alléskolan i Åtvidaberg förbise betydelsen av lek under skoldagen. Det är hög tid att ifrågasätta varför skolan inte erbjuder lekalternativ på skolgården och främjar tonåringarnas rätt att leka och röra på sig.

Forskning har tydligt visat att fysisk aktivitet och lek är avgörande för tonåringars utveckling. Enligt American Academy of Pediatrics (AAP) bidrar regelbunden fysisk aktivitet till förbättrad kognitiv funktion och minne hos barn och ungdomar. Fysisk aktivitet under skoldagen har också visat sig förbättra koncentrationen och uppmärksamheten i klassrummet. När tonåringar får möjlighet att röra på sig och leka minskar även risken för stressrelaterade problem som hemmasittande, depressioner och utbrändhet.

Lek har också en viktig social dimension. Genom lek får tonåringen möjlighet att utveckla sin sociala kompetens, samarbets- och problemlösningsförmåga. En studie publicerad i tidningen Pediatrics visade att lekens sociala interaktioner bidrar till utvecklingen av empati och förmågan att förstå andras perspektiv. Genom lek på skolgården kan tonåringar också bygga vänskapsrelationer och främja en positiv skolmiljö.

Trots dessa bevisade fördelar försummas tonåringars behov av lek alltför ofta. I stället för att erbjuda adekvata lekalternativ på skolgårdarna ligger fokus enbart på akademisk prestation. Det är olyckligt eftersom tonåringar inte bara är elever, utan också individer som behöver möjlighet att utveckla sin kreativitet, sin fysiska hälsa och sin sociala kompetens.

Det är dags att ifrågasätta varför Alléskolan inte prioriterar tillgång till lekmiljöer på skolgårdarna. Är det brist på medvetenhet om forskningen kring tonåringars behov av lärande genom lekens sociala samspel? Är det brist på starkt ledarskap?

Det är viktigt att skolor och beslutsfattare tar ansvar för att skapa en skolmiljö som främjar både inlärning och välbefinnande.

"JP"

Svar från Åtvidabergs kommun:

Det du tar upp i din insändare är ett viktigt och angeläget ämne. På Alléskolan arbetar vi på många olika sätt med fysisk aktivitet och erbjuder olika alternativ till sociala gemenskaper. En del av aktiviteterna kan elever utföra helt självständigt eller tillsammans med kamrater och andra aktiviteter bjuder vår skolvärd in till och leder. 

För de ungdomar som vill så finns det olika typer av lek, spel, och idrottsutrustning att låna för de olika aktivitetsytor som finns på skolgården. Under skoldagen görs även flera gemensamma aktiviteter för att stimulera rörelse och lärande.

Våra pedagoger och övrig personal har möjlighet att stimulera och medverka till lek och rörelse under skoldagen. Tillsammans med föräldrar och det rika föreningslivet kan vi därmed bidra till att det är många barn och ungdomar som är aktiva under dagen. De tankar som tas upp i insändaren bär vi med oss in i vår dialog med eleverna och det systematiska kvalitetsarbete vi bedriver för att bättre nå läroplanens mål.

Malin Petersson, sakkunnig på utbildningsförvaltningen