NÀr jag vÀxte upp och Àven fram till jag var runt trettioÄrsÄldern, var min bestÀmda uppfattning att man kunde stÀlla klockan efter hur bussen passerade hemma. Det skulle jag inte kunna göra i dag. Om jag gjorde det skulle min klocka konstant gÄ mellan fem och tio minuter efter.
Min buss ska gĂ„ 06.05, vara pĂ„ resecentrum 06.19 och min anslutningsbuss ska gĂ„ 06.21. Med andra ord â inga problem att hinna med den bussen. Om det verkligen funkade som det borde, ja.
Allt som oftast fÄr jag se bakÀnden pÄ den bussen som jag vill och mÄste Äka med om jag ska hinna i tid till jobbet. Nu fÄr jag praktiskt taget alltid vÀnta pÄ nÀsta buss som gÄr 06.36, vilket innebÀr att jag i bÀsta fall hinner precis innanför dörrarna innan klockan Àr slagen. Men det gör jag nÀstan aldrig, alltid en eller nÄgra minuter för sent.
Om vi tar min buss som gĂ„r hemifrĂ„n in till resecentrum sĂ„ skulle jag kunna förstĂ„ om det var sĂ„ att det gick pĂ„ passagerare vid varje hĂ„llplats. Men nĂ€r jag kliver pĂ„ som Ă€r den tredje hĂ„llplatsen frĂ„n vĂ€ndhĂ„llplatsen, sĂ„ sitter det 7â8 personer, max 10 pĂ„ bussen. NĂ€r vi sedan Ă„ker in mot stan gĂ„r de flesta av pĂ„ TrĂ€dgĂ„rdstorget och resten vid Resecentrum, sĂ„ det Ă€r ju inte sĂ„ att han behöver stanna vid varje stolpe heller.
Det hĂ€r mĂ„ste det bli ordning pĂ„, men var ligger problemet? Ăr det upp till individens disciplin? Ăr hĂ„llplatstiderna för snĂ€vt satta av chaufförens arbetsgivare? Jag har ingen aning och det Ă€r heller inte mitt jobb att ta reda pĂ„, men nĂ„gon pĂ„ Ăstgötatrafiken har ansvaret.