Sverige har i dag en officiell arbetslöshet på närmare 9 procent och med tanke på att det krävs rätt lite insats i arbetslivet för att få räkna sig som sysselsatt så kan man nog betrakta den siffran som i lägsta laget.
Det skulle innebära att numerären borde ligga på över en halv miljon arbetsföra individer som inte kan försörja sig själva. När nu bland annat Svenskt Näringsliv knorrar när regeringen höjde taket för den minimilön som krävs för att man alltför lättvindigt kunde få arbetstillstånd för utomeuropéer att jobba i landet, motiverar man det med att ”vi måste få tillgång till kompetent personal”.
Endera utgör den halva miljonen arbetslösa en helt obildbar grupp, eller så har vår skola helt fallerat när man inte ens kan utbilda till de bristyrken som nu skriker efter arbetskraft.
Sverige gick från ett av Europas fattigaste länder till ett av de rikaste och välmående på mindre än 75 år från slutet på 1800-talet fram till mitten på 1970-talet. Sedan började förfallet.
Sverige lyckades utbilda mängder med ingenjörer, ekonomer, sjukvårdspersonal och alla andra yrkesgrupper som krävdes för att bli världsledande inom de flesta områden och speciellt då inom den tekniska industrin.
Vi hade en skola i världsklass och kunskapshungriga individer som inte sällan, parallellt med att arbeta heltid, läste in ingenjörskurser och andra avancerade kurser via brevskolor som Hermods och deltagande i de kurser hos de bildningsförbund som skapats av de politiska partierna.
Vad är det som nu har hänt de senaste decennierna med vår skola och våra universitet som inte förmår att utbilda landets medborgare till en nivå där vi bör slippa att importera mängder med högutbildade ingenjörer etcetera, alternativt lågutbildade människor som ska kunna utföra de mindre kvalificerade jobb som måste göras? Hur kan en nation med en tidigare så välutbildad och arbetslojal befolkning sjunka så djupt att vi nu menar att vi inte duger utan måste ta in folk från när och fjärran för att både klara av det svåra men också det enkla?
Är det kanske dags att skrota all överbyggnad inom skolväsendet och lämna över ansvaret till lärarna som bäst borde veta vad som krävs för att eleverna ska kunna stå på egna ben den dag man tar examen? Dags att fokusera på rena kunskaper i stället för värdegrunder och genusteorier.