Varför får vi ingen information om inställda tåg?

Pendeltrafiken står stilla, men Östgötatrafiken erbjuder ingen som helst information om varken ersättningstrafik eller prognos, skriver en resenär.

Insändare 7 maj 2022 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När ska Östgötatrafiken ta sig i kragen och faktiskt leverera en respektabel tjänst värdig nog att få vara den drivande aktören i Östergötland? Det finns många, många fel hos Östgötatrafiken, fler än vad man vill erkänna för då skulle väl ingen fortsätta åka kollektivtrafik. Men det allra mest störande är hur informationen om förseningar och inställda turer hanteras. 

I dag är en elledning trasig och pendeltrafiken står stilla, men Östgötatrafiken erbjuder ingen som helst information om varken ersättningstrafik eller prognos. Inte ens i deras "live"-app kan de visa resorna som de egentliga är, inställda. I stället står det endast avvikelse. 

Kom igen Östgötatrafiken, visa lite respekt för era resande.

"Besviken resenär"

 

Svar från Östgötatrafiken:

Tyvärr drabbas våra kunder ibland av störningar i pendeltågstrafiken. Vi beklagar det verkligen och förstår den frustration som kan uppstå. Orsakerna till störningar i tågtrafiken är ofta kopplat till infrastrukturen, som fel på spår och ledningar eller obehöriga i spårområdet. Då vi inte själva beslutar om hur tågen ska köras så innebär det ibland att även vi saknar information om prognoser som vi kan skicka ut till våra kunder. Det är naturligtvis inte en acceptabel situation och vi förstår att våra kunder har högre förväntningar än så. Det har även vi. Därför för vi löpande dialog med Trafikverket kring hur vi tillsammans kan förbättra både trafiken och information vid störningar. För den uppkomna situationen kan vi inte mer än be om ursäkt för det inträffade, och hänvisa till vår hemsida för eventuell förseningsersättning.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa