Jag åkte pendeltåg från Linköping till Mjölby och det klev på två killar som saknade biljett. Tågvärden kontaktade föraren att han inte skulle lämna perrongen förrän de betalat eller klivit av. Mycket bra gjort! Efter mycket tjafs och fula ord köpte de biljett och vi kunde fortsätta vår resa ...
Dagen efter åkte jag samma tåg från Linköping och samma killar klev på! Jag berättade för tågvärden på tåget vad som hänt föregående dag och när hon kontrollerade biljetterna så hade killarna givetvis ingen giltig biljett! Men tågvärden på detta tåg lät dem bara åka med! Jag ifrågasatte detta, undrade varför hon inte beordrade killarna att kliva av tåget. Varför ska jag betala nästan 12 000 kronor för mitt årskort när man tydligen bara kan säga att man inte har någon biljett och så får man åka med? Fick till svar att hon inte visste riktigt vad hennes befogenheter var, om hon hade rätt att kasta av personer som inte har giltig biljett!
Låter för mig mycket märkligt om kundvärden eller föraren inte har den rätten! Kanske dags att informera er personal om att deras huvuduppgift på tåget är att se till att resande har giltigt färdbevis!
Har sett detta för många gånger nu och denna gång rann bägaren över. Ge mig en enda anledning att just jag ska betala för min resa i fortsättningen!
"Resenär som tröttnat"
Svar från Östgötatrafiken:
Tack för din insändare.
Det finns tyvärr personer som tycker att andra ska betala för deras resa också. Vi utför därför biljettkontroller med hjälp av kundvärdar på pendeltågen och en rörlig kontrollgrupp som rör sig ombord på alla olika fordonstyper, alla dagar i veckan. Enligt lag har vi rätt att ta ut en tilläggsavgift på 1500 kronor av de som inte har en giltig biljett.
Att avvisa en fuskåkare från ett pendeltåg är dock i vissa fall lite mer komplicerat än till exempel från en buss. Kundvärden kan inte besluta om att hålla kvar tåget på en station, utan det beslutar lokföraren, som i sin tur styrs av signaler och Trafikverkets trafikledning. I vissa fall kan det fungera som insändaren beskriver, men ibland går det inte. Det kan vara svårt att veta vad som skett i det aktuella fallet, men vi kommer givetvis att påtala kundvärdarnas rätt att avvisa fuskåkare, en information som de redan har men som vi kan påtala igen.
Att betala för sin biljett är en självklarhet för de flesta samhällsmedborgare. Lika självklart som att betala för sina matvaror innan man lämnar mataffären. Vi förstår och delar din frustration för att detta tyvärr inte efterlevs av alla som åker med oss. Därför fortsätter vi att öka antalet kontroller och att trycka på vikten av att blippa sin biljett i biljettläsaren.
Tack för ditt engagemang och ser du eller någon annan upprepad fuskåkning så tar vi gärna emot den informationen via vår kundtjänst, så kan vi vidta riktade åtgärder med kontrollgruppens hjälp.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken