Det händer sig några gånger om året att jag med bil hämtar/lämnar familjemedlemmar och vänner vid Linköpings central – eller ”resecentrum”, som det heter.
Senast var det dagen innan nyårsafton och vi var där i så god tid att vi hann med att äta lunch på en av alla trevliga restauranger som finns i Linköping (tåget var som vanligt dessutom försenat). Vana vid det, så parkerade vi bilen vid resecentrum i Linköping och skulle betala för parkeringen. Men att parkera bilen var enklare än att betala för p-platsen.
Det fanns en tid då man där någorlunda enkelt kunde betala för sin parkering vid resecentrum med åtminstone ett betalkort. Men det var då. Blott en chimär. För nu ska det för att kunna betalas först laddas ner en app – kopplat till något som heter Dukaten.
Dukaten? Vad är ”Dukaten”? Och vem äger ”Dukaten”?
Jo, på hemsidan står det att Dukaten är ett företag som ”verkar för en hållbar mobilitet i samverkan med andra aktörer och möjliggör genomförandet av kommunens parkeringsstrategi med särskild hänsyn till trygghet, tillgänglighet, miljö och jämställdhet”.
Haha, fint skrivet – men vilket larv. Hur många timmars PR-byrå/konsultarvoden (betalda med dina och mina parkeringsavgifter) tog det att komma fram till den klatschiga formuleringen?
Kunde inte låta bli att kolla vidare. För hur gärna Dukaten än vill framstå som ett privat företag och ett gäng av duktiga parkeringsentreprenörer, så är det egentligen något som ägs av oss alla. Av något som heter Sankt kors, som i sin tur på sin hemsida förklarar att man ”ägs till 100 procent av Linköping Stadshus AB”. Och om någon trodde något annat så är Linköpings Stadshus AB någon sorts låtsasbolag som till sist ändå ägs av Linköpings kommun.
Jaha, Linköpings kommun, tänkte jag där på parkeringsplatsen. Vore det då inte trevligare att säga att ”Här parkerar och betalar du enkelt och fint hos oss på vår parkering i Linköpings kommun!”. Det vore väl något att vara stolt över och stå för!
Nu må Linköpings kommun organisera det här hur man vill – och om man nu hellre vill dölja sig bakom tramsiga varumärken som ingen kopplar till Linköping, så må man väl göra så.
Men det jag stör mig på är egentligen inte det (förutom att uppenbart kommunala verksamheter kläds som privatägda företag). Grejen är att jag som tillfällig besökare vill kunna parkera enkelt vid Linköpings C – utan att behöva ladda ner en app till! Jag har fullt med appar i mobilen. Jag drunknar i allsköns verksamheter som tjatar om att ”Ladda ner våran app!”.
Nog måste det gå att några gånger om året kunna betala för en parkering vid Linköpings C utan att behöva ladda ner ännu en app?
Och ja, det går. Man behöver faktiskt inte ladda ner appen! Men då måste man i stället skicka ett sms med uppåt 20 bokstäver och siffror vid parkeringsstart – samt messa detsamma igen vid parkeringsavslut. Och då är det ändå inte klart – därefter ska man betala en särskild månadsfaktura för parkeringen som skickas till den postadress man uppgivit. Kan det bli krångligare än så?
Jag har de senaste åren, via Motala Tidning, följt hur den närliggande kommunen (Motala) med sin parkeringspolitik effektivt jagat bort turister, kunder, äldre, landsbygdsbor och tillfällighetsbesökare. Det kan inte vara något föredöme. Vid Linköpings C ("resecentrum”) måste man i alla fall kunna göra det här bättre.
Det är klart att jag och andra tillfällighetsbesökare ska betala för våra parkeringar vid tågstationen. Eller någon annanstans i Linköping. Men gör det inte så krångligt att man hellre flyr ifrån – än till – Linköping.
Per Hultengård
Svar från Dukaten:
Tack för dina reflektioner! Området kring resecentrum i Linköping ägs av både Jernhusen och Linköpings kommun. Det är således de som gemensamt bestämmer vilka betalalternativ som ska förekomma på platsen. Under de senaste åren har betalautomater successivt tagits bort på grund av ökade kostnader både för vandalisering samt säkerhetskrav. Så är fallet även här.
På resecentrum kan du betala via parkeringsappen LinPark. Har du inte möjlighet eller inte vill betala med en app finns alternativet att betala med SMS-parkering. Förfarande kring hur du gör när du SMS-parkerar bestäms av den leverantör som används för tjänsten.
Vi på Dukaten arbetar kontinuerligt för att göra det ännu smidigare för dig som parkerar. Ett exempel på framtida förbättringar är möjligheten att kunna betala med swish på strategiska platser i Linköping, ett alternativ vi kan erbjuda markägare.
För att sammanfatta äger olika markägare, inklusive Linköpings kommun, parkeringar på gator och tomter. Varje enskild markägare råder över vilka olika betalalternativ och tjänster som ska användas på respektive parkering eller gata. Således har Dukaten inte rådighet att bestämma över utformningen på samtliga parkeringar.
Dukaten