Svar på "Utsatt för bedrägeri – men får ingen ersättning" (27/1):
Vi förstår också allt obehag det för med sig att bli utsatt för ett brott. Tyvärr är det ganska vanligt och vem som helst kan drabbas. Vi försöker hjälpa våra kunder genom att tillsammans med andra aktörer jobba för att minska risken för bedrägerier. Framför allt genom att informera om hur man ska bete sig vid ett misstänkt bedrägeriförsök.
Det är oerhört viktigt att vara varsam med inloggningsuppgifter, de ska hanteras som en värdehandling. Banker och andra seriösa företag ber aldrig om koder, inloggningsuppgifter eller annan liknande information via sms eller e-post. Vi ringer heller aldrig upp kunden och ber dem logga in eller identifiera sig med bank-ID. Bank-ID eller säkerhetsdosa ska aldrig användas på uppmaning av någon okänd person eller någon som hör av sig och kan tänkas utge sig för att vara från banken eller liknande.
När vi får in försäkringsärenden runt bedrägerier gör vi en bedömning utifrån ett antal kriterier. På grund av sekretess kan vi inte kommentera enskilda fall. En uppmaning är återigen att vara vaksam och skydda inloggningsuppgifter, koder till kort och att aldrig logga in med bank-ID eller säkerhetsdosa på uppmaning av någon annan som tar kontakt.