Var drar man gränsen för stökiga elever?

Fråga i stället vad våra ungdomar vill och vad de saknar i skolan, menar insändarskribenten.

Tänk lite längre och inte så kortsiktigt, menar insändarskribenten.

Tänk lite längre och inte så kortsiktigt, menar insändarskribenten.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2023-12-11 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på nyhetsartikeln "Beskedet: Kommunen öppnar skola för stökiga elever" (7/12):

Linköpings kommun ska öppna en skola för stökiga elever. Frågan är: Var drar man gränsen för stökiga elever? Samma tänk hade man på 70-talet med OBS-klasserna. Jag vet, jag var en av de eleverna. 

Man tar ofta den korta vägen med snabba lösningar. Det är så många elever på skolorna i dag och man saknar skolvärdar som fångar upp eleverna på plats.

Tänk lite längre och inte så kortsiktigt. Jag hade själv adhd och genomgick som grabb en stökig skolgång. Då insåg jag bristen på vuxna som såg mig. Att vara ungdom, vilsen och inte helt mogen, betyder inte att man skall straffas för det.

Fråga i stället vad våra ungdomar vill och vad de saknar i skolan.