Jag kan inte förstå hur Fridtunaskolan i Linköping kan vara fylld med så mycket mobbning och våld utan att Statens skolinspektion som är granne med skolan gör någonting.
Vi har gått på alla föräldramöten sedan vårat barn började på skolan och under alla tre åren har rektorn fokuserat på att visa upp betygen från fjolårets årskurs 6. Så fort vi föräldrar har försökt prata om något annat har rektorn snäst av oss.
Utöver den konstanta mobbningen som sker på skolgården och i korridorerna började skolåret med att skolan fick larma 112 för att tillkalla ambulans efter en misshandel på skolgården. Någon vecka senare var det dags för föräldramöte för oss på lågstadiet. Rektorn tyckte som vanligt att betygen från fjolårets årskurs 6 hade högsta prioritet på det mötet.
Är tanken att vi ska lämna våra barn på en skola som låter mobbare och våldsamma elever komma tillbaka?
Skolinspektionen, ni borde besöka Fridtunaskolan för att ta reda på varför betygen från fjolårets årskurs 6 är viktigare än den dagliga mobbningen och våldet på skola.
"Oroliga föräldrar med rädda barn på skolan"
Svar från Fridtunaskolan:
Jag vill börja med att säga att vi på Fridtunaskolan tar dina synpunkter på stort allvar. Vår högsta prioritet är att säkerställa att alla elever på skolan känner sig trygga. Det är mycket beklagligt att du har fått upplevelsen att det inte tas på allvar.
Vi kan alltid bli bättre och vi vill gärna att du tar kontakt direkt med oss, speciellt om det rör en specifik händelse som inträffat.
Vi jobbar med konkreta åtgärder för att förebygga mobbning och tydliga riktlinjer för hur vi agerar om sådana situationer uppstår. Vi genomför regelbundet enkäter, trygghetsvandringar och samtal i klasserna för att fånga upp elevernas upplevelser och identifiera eventuella problem. Dessutom har vi en förstelärare med särskilt ansvar för trygghet och värdegrund, som stödjer kollegorna i arbetet med att förebygga och hantera mobbning.
Innehållet på våra föräldramöten ska naturligtvis lyfta både hur det går för eleverna och det som vi behöver utveckla på skolan. Resultaten lyfts fram för att visa elevernas utveckling, men jag inser att vi kan bli bättre på att ge mer utrymme för att diskutera frågor som rör trivsel och säkerhet.
Jag hoppas att vi kan fortsätta dialogen och arbeta tillsammans för att göra Fridtunaskolan till en ännu bättre plats för våra elever.
Gudrun Werner, rektor Fridtunaskolan