Våga prioritera cykling på riktig i Linköping

Idag, 3 juni, har cykeln, det mest hälsosamma och miljövänliga transportmedlet, sin egen dag.

Miljöpartiet i Linköping vill öka möjligheterna för gång och cykling i tätorten.

Miljöpartiet i Linköping vill öka möjligheterna för gång och cykling i tätorten.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Insändare2020-06-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många använder cykeln dagligen i Linköpings kommun och det tycker vi i Miljöpartiet är bra. Det är bra, inte bara för klimatet, utan även för hälsan och plånboken. 

Flera förbättringar har gjorts i kommunen för att underlätta för cykling de senaste åren, till exempel cykellänkarna mellan Skäggetorp, Ryd och innerstaden, förbättrad cykelparkering vid Resecentrum samt införandet av det populära elhyrcykelsystemet. 

Men även om många satsningar har gjorts är vi långt bort från gällande målsättning att bli Europas bästa cykelstad. Målsättningen finns i Cykelplan för Linköping och beslutades av dåvarande Alliansen 2008. 

Vi i Miljöpartiet är övertygade om att det behövs ett större politiskt mod för att nå målsättningen om att bli bäst i Europa och för att våga prioritera cykling på riktigt i gatuutrymmet på bilens bekostnad. Vi vill bygga en kommun där du i morgon kan cykla på breda, raka cykelvägar där det idag är krokigt, guppigt och trasigt. En kommun där alla kan cykla tryggt och säkert även vid vägarbeten eller nybyggen, till skolan eller vänner och till affären eller jobbet. En kommun för människor och inte för bilar. 

Vi vill, redan när vi planerar för kommunen, att man först skapa förutsättningar för gång och cykling i transportinfrastrukturen och därefter för övriga transporter. Vi vill se över det nuvarande gång- och cykelnätet och särskilt runt våra skolor för att förbättra trafiksituationen vid Linköpings skolor. Trafiken utanför Linköpings skolor är ofta kaotisk på morgnarna på grund av alla bilar. I många fall är situationen sådan att barnen riskerar att fara illa i trafikkaoset. Vid vissa skolar saknas även cykelställ helt och hållet. 

Vi vill öka möjligheter för gång och cykling i tätorten och minska biltrafikens kapacitet. Här kan kartläggning av cyklisters subjektiva upplevelser ge värdefulla kunskaper om åtgärder som behöver göras och efterfrågas av cyklisterna själva. Som ett första steg vill vi omfördela resurser från vägbygget Ullevileden till förmån för cykling. Medan alliansen lägger 100 miljoner på att bygga och bredda bilvägar under 2020 och bara en tiondel på cykel vill vi vända på förhållandet och lägga 100 miljoner på cykelvägar. 

Vi är beredda se helheten och tänka långsiktigt i trafikplaner. Vi är beredda att omsätta de fina orden i handling, precis som vi gjort tidigare mandatperiod.