Utveckla Stångådals- och Tjustbanan – lägg inte ner dem

Framgångsrika exempel på upprustning av ”nedläggningsbanor” har gett kraftigt förbättrad lönsamhet, skriver insändarskribenten.

Mångmiljonupprustning ger sänkta ban- och tågtrafikkostnader och mångdubblade intäkter vilket ju är motsatsen till Ebberöds bank, skriver insändarskribenten.

Mångmiljonupprustning ger sänkta ban- och tågtrafikkostnader och mångdubblade intäkter vilket ju är motsatsen till Ebberöds bank, skriver insändarskribenten.

Foto: Ulrik Alvarsson

Insändare2024-08-03 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Lägg ned tjust- och stångådaljärnvägarna" (20/7):

Att staten arbetat för bannedläggningar under de senaste 70 åren, vilket lett till dålig lönsamhet för tågtrafiken, är ingen tillräcklig anledning för att lägga ned dessa båda banor. 

Framgångsrika exempel på upprustning av ”nedläggningsbanor” som Malmö–Ystad–Simrishamn, och Blekinge kustbana Kristianstad– Karlskrona har nämligen ökat resandet till upp mot två miljoner per år och gett kraftigt förbättrad lönsamhet.

Mångmiljonupprustning ger sänkta ban- och tågtrafikkostnader och mångdubblade intäkter vilket ju är motsatsen till Ebberöds bank. 

Jan O. Melin har i sin insändare den 20 juli alltså helt missat varför banupprustning görs och väljer att peka på dagens vanskötta omoderna tågtrafik för att kunna kräva bannedläggning.