Utsatt för bedrägeri – men får ingen ersättning

Insändare2022-01-27 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har utsatts för bedrägeri och förlorat mycket pengar, det är en väldigt jobbig upplevelse och jag lider psykiskt med sömnlösa nätter, har svårt att förstå att jag kunde bli så manipulerad.

Jag vände mig till min bank Länsförsäkringar för att försöka få någon hjälp till ersättning. Då kom nästa chock, bedrägeriet var självförvållande så jag fick ingen hjälp.

Länsförsäkringar har tre grader av oaktsamhet för att avgöra eventuell ersättning vid bedrägeri mot sina kunder. Jag blev av Länsförsäkringar dömd till den hårdaste graden: klandervärt, ”har varit närmast likgiltig till risken för obehöriga transaktioner”.

Jag har skrivit ett antal brev till kontoret i Stockholm och Linköping för att få svar på varför de dömer mig så hårt, det är väl ingen som medvetet låter sig luras, men tyvärr får jag ingen förklaring bara att deras dom kvarstår.

Med dessa rader vill jag informera och om det eventuellt finns fler som har råkat ut för liknande bedrägeri.