Utsatt för bedrägeri – men får ingen ersättning

Insändare 27 januari 2022 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har utsatts för bedrägeri och förlorat mycket pengar, det är en väldigt jobbig upplevelse och jag lider psykiskt med sömnlösa nätter, har svårt att förstå att jag kunde bli så manipulerad.

Jag vände mig till min bank Länsförsäkringar för att försöka få någon hjälp till ersättning. Då kom nästa chock, bedrägeriet var självförvållande så jag fick ingen hjälp.

Länsförsäkringar har tre grader av oaktsamhet för att avgöra eventuell ersättning vid bedrägeri mot sina kunder. Jag blev av Länsförsäkringar dömd till den hårdaste graden: klandervärt, ”har varit närmast likgiltig till risken för obehöriga transaktioner”.

Jag har skrivit ett antal brev till kontoret i Stockholm och Linköping för att få svar på varför de dömer mig så hårt, det är väl ingen som medvetet låter sig luras, men tyvärr får jag ingen förklaring bara att deras dom kvarstår.

Med dessa rader vill jag informera och om det eventuellt finns fler som har råkat ut för liknande bedrägeri.


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Insändare: Trött på alla som gnäller om kontanter

Insändare: Diskriminera inte oss med kontanter

Diskriminera inte oss med kontanter

Insändare: Banken tar 5 000 kronor för att flytta mina pengar

Banken tar 5 000 kronor för att flytta mina pengar

Insändare: Var försiktig med inloggningsuppgifter

Var försiktig med inloggningsuppgifter

Insändare: Bankens mötesplatser ska fungera för alla ärenden