Svar på "Elevers mattekunskaper behöver säkerställas" (25/8):
Insändarskribenterna vill identifiera skolelevers kunskaper i matematik och vill se mer uppföljning och användning av digitala plattformar för att öka kunskapen i matematik. Det kanske är en lösning om eleven över huvudtaget förstår den matematiska uppgiften.
Många elever, likt mig själv, hade kanske briljerat om lektionerna var annorlunda upplagda. Tänk om skolan i stället använde sig av utomhuspedagogik för att lära ut matematik till elever som inte ser nöjet i att studera meningslösa ”hittapåtal”. Att se, känna och uppleva hur man räknar ut och löser problem skulle hjälpa elever som inte ser logiken i matematiska tal. Värdet av att lära i naturen är underskattat och det linjära arbetssättet överskattat. Använd naturen som lektionssal!
Om en elev inte ser logiken i mattetal är det omöjligt att över huvudtaget förstå någon mening att ens försöka förstå!
Att föra in små avstämningar som integreras i undervisning är en åsikt som jag delar med skribenterna, men inte genom digitala plattformar. Att förstå hur en omkrets räknas ut genom att mäta runt ett träd, skulle förmodligen ge en elev som inte förstår hur en omkrets räknas ut, mycket mer än ett test via papper/datorskärm.
Jag anser även att matematikens betydelse för resten av livet är överskattad! Visst, det är viktigt att lära sig och förstå grunderna i matematik för elever i grundskolan, men tvinga inte på mer matematik än vad som verkligen behövs i livet. Den som senare utbildar sig till ett yrke där avancerade matematiska kunskaper är nödvändiga kan erhålla den kunskapen i högre studier.
Yrken där matematiska kunskaper ingår är ofta välbetalda, medan yrken där handens verk är i fokus, mindre välbetalda. Varför, så vill inte jag ha det? När ska estetiska kunskaper värderas lika högt såsom matematiska kunskaper? Aldrig?
Maggie