HÀr Àr vi alla beroende av andra lösningar Àn det övriga tÀtbefolkade Europa. Sverige tyngs mest av en otidsenlig politisk organisation.
âAllt fler frĂ„gar sig om det svenska styret med kommun, region och nĂ„gonstans i bakgrunden â staten, Ă€r sĂ„ kloktâ skriver Barbro Hedvall i sin krönika (16/2). Det gĂ€llde oklarheten av var ansvaret ligger i de tre skikten av politiker.
Hon frĂ„gar: âVarför ska vi ha regioner och vad ska vi ha kommunerna till?â
Jo, dÀr finns lokalkÀnnedom och sakkunskap för att effektivt genomföra regeringens beslut om politikerna tas bort.
DĂ„ kan riksrevisionen spĂ„ra vĂ€rdefulla speciella foÌrutsaÌttningar och kunskaper, sĂ„ att de kan tillvaratas och kanske spridas. Svagheter kan hittas och Ă„tgĂ€rdas sĂ„ att vi Ă€ntligen kan komma vidare genom effektiviseringar.
Kommunalskatten boÌr ersaÌttas med en statlig personskatt, daÌr storleken beror paÌ invaÌnarnas tillgaÌng till gemensamma nyttigheter, exempelvis sjukvaÌrd. DaÌ blir det laÌgre skatt paÌ landet aÌn i stan. Det kan vaÌnda inflyttningen till en sund utflyttning frĂ„n storstaÌderna.
I en debattartikel samma dag pĂ„minns vi om att mĂ„let för den svenska sjukvĂ„rden Ă€r en vĂ„rd pĂ„ lika villkor för hela befolkningen. En sjukvĂ„rdshelikopter efterfrĂ„gas för Jönköpings, Ăstergötlands och Kalmar lĂ€n av regionrĂ„d (KD) dĂ€rifrĂ„n.
Det Àr inte lika enkelt överallt och ibland mycket kostsammare, jÀmfört med att som hÀr flyga till Linköping. Lika villkor för hela befolkningen Àr en utopi. Verkligheten borde i stÀllet ge lÀgre skatt för dem som fÄr det sÀmre. Utökad nordisk samverkan torde vara effektivast.
En statsangelĂ€genhet, anser Asplund och Assarsson, FjĂ€rde Tankesmedjan, i sin debattartikel om OstlĂ€nken (18/2). âDen nya kapaciteten mot Stockholm (JĂ€rna) kan ju inte enbart ses som en exklusiv jĂ€rnvĂ€g för Linköpingsbor som vill Ă„ka till Stockholm, den mĂ„ste tillföra kapacitet som kommer hela södra Sverige till del.â
Ăven Trafikverket verkar som i en förgĂ„ngen tid. Berörda regioner och kommuner borde framhĂ„lla att sĂ„ mĂ„nga jĂ€rnvĂ€gar som möjligt med anknytning till hamnar, Ă€r av starkt totalförsvarsintresse.
Vi borde ta frÄgan till nordisk samverkan, Àven för att skapa en större marknad med importflöde via hamnar och jÀrnvÀg. Ju fler hamnar vi har, med biogasdrivna lok för jÀrnvÀgen, desto effektivare blir vi mot hoten bÄde frÄn Ryssland och frÄn klimatet.