Utöka samarbetet med vÄra nordiska grannlÀnder

Vi hotas av klimatet och av Ryssland. DÀrför borde vÄr framgÄngsrika samverkan med övriga Norden utökas.

I Norden Àr vi alla beroende av andra lösningar Àn det övriga tÀtbefolkade Europa, menar insÀndarskribenten.

I Norden Àr vi alla beroende av andra lösningar Àn det övriga tÀtbefolkade Europa, menar insÀndarskribenten.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

InsÀndare2021-02-27 07:15
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

HĂ€r Ă€r vi alla beroende av andra lösningar Ă€n det övriga tĂ€tbefolkade Europa. Sverige tyngs mest av en otidsenlig politisk organisation. 

”Allt fler frĂ„gar sig om det svenska styret med kommun, region och nĂ„gonstans i bakgrunden – staten, Ă€r sĂ„ klokt” skriver Barbro Hedvall i sin krönika (16/2). Det gĂ€llde oklarheten av var ansvaret ligger i de tre skikten av politiker. 

Hon frĂ„gar: ”Varför ska vi ha regioner och vad ska vi ha kommunerna till?”  

Jo, dĂ€r finns lokalkĂ€nnedom och sakkunskap för att effektivt genomföra regeringens beslut om politikerna tas bort. 

DĂ„ kan riksrevisionen spĂ„ra vĂ€rdefulla speciella förutsättningar och kunskaper, sĂ„ att de kan tillvaratas och kanske spridas. Svagheter kan hittas och Ă„tgĂ€rdas sĂ„ att vi Ă€ntligen kan komma vidare genom effektiviseringar. 

Kommunalskatten bör ersättas med en statlig personskatt, där storleken beror på invånarnas tillgång till gemensamma nyttigheter, exempelvis sjukvård. Då blir det lägre skatt på landet än i stan. Det kan vända inflyttningen till en sund utflyttning frĂ„n storstäderna.

I en debattartikel samma dag pĂ„minns vi om att mĂ„let för den svenska sjukvĂ„rden Ă€r en vĂ„rd pĂ„ lika villkor för hela befolkningen. En sjukvĂ„rdshelikopter efterfrĂ„gas för Jönköpings, Östergötlands och Kalmar lĂ€n av regionrĂ„d (KD) dĂ€rifrĂ„n. 

Det Ă€r inte lika enkelt överallt och ibland mycket kostsammare, jĂ€mfört med att som hĂ€r flyga till Linköping. Lika villkor för hela befolkningen Ă€r en utopi. Verkligheten borde i stĂ€llet ge lĂ€gre skatt för dem som fĂ„r det sĂ€mre. Utökad nordisk samverkan torde vara effektivast. 

En statsangelĂ€genhet, anser Asplund och Assarsson, FjĂ€rde Tankesmedjan, i sin debattartikel om OstlĂ€nken (18/2). ”Den nya kapaciteten mot Stockholm (JĂ€rna) kan ju inte enbart ses som en exklusiv jĂ€rnvĂ€g för Linköpingsbor som vill Ă„ka till Stockholm, den mĂ„ste tillföra kapacitet som kommer hela södra Sverige till del.” 

Även Trafikverket verkar som i en förgĂ„ngen tid. Berörda regioner och kommuner borde framhĂ„lla att sĂ„ mĂ„nga jĂ€rnvĂ€gar som möjligt med anknytning till hamnar, Ă€r av starkt totalförsvarsintresse. 

Vi borde ta frÄgan till nordisk samverkan, Àven för att skapa en större marknad med importflöde via hamnar och jÀrnvÀg. Ju fler hamnar vi har, med biogasdrivna lok för jÀrnvÀgen, desto effektivare blir vi mot hoten bÄde frÄn Ryssland och frÄn klimatet.