Stort ras i mätning – skolan måste fokusera på läsning

Den generella bildningen minskar eftersom dagens elever prioriterar snabba dopaminkickar, menar insändarskribenten.

Läsning behöver prioriteras, uppmuntras och talas om. Associera läsning med något coolt och intressant, menar insändarskribenten.

Läsning behöver prioriteras, uppmuntras och talas om. Associera läsning med något coolt och intressant, menar insändarskribenten.

Foto: Christine Olsson/TT

Insändare2023-12-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag är det få som regelbundet läser längre texter och böcker. Man tycker att det är ansträngande eller långtråkigt, och scrollar i stället på mobilen. Den generella bildningen minskar eftersom de snabba dopaminkickarna prioriteras. Något som en gång var normen är nästintill utfasat – och det är oroväckande. Läsning behöver prioriteras, uppmuntras och talas om. Associera läsning med något coolt och intressant, genom att inleda lektioner med bokläsande, införa pass där elever får läsa och skapa livliga diskussioner utifrån litteratur. Ifall detta hade implementerats hade även dagens generation gjort böcker till en stor del av livet och framstående författare skapats.

För det första måste läsningen få större fokus eftersom det hjälper människor att fatta egna beslut och tänka själva. I en tid av tidsslukande sociala medier med falska nyheter är det mer nödvändigt än någonsin. Läsning är helt enkelt ett verktyg som svensk skola bör använda sig mer av. Det optimala vore att få bort stämpeln om att läsning är töntigt. Inställningen måste gå från att vara världens tråkigaste sak – till något otroligt intressant och givande. Ett sätt att uppnå detta är att säkerställa att bibliotek är bemannande av kunnig personal och att det finns bra artiklar, tidningar och böcker för allmänheten att läsa.

För det andra måste läsning få större fokus eftersom det är allmänbildande. Genom detta verktyg kan man lära sig otroligt mycket, allt från psykologi till naturvetenskap och historia. Efter några år av enträgen läsning kan man få en expertis inom ämnen, vilket kan skapa arbetsmöjligheter. Man kan dessutom delta i fler diskussioner och på så sätt bli mer socialt aktiv. Vissa hävdar att mobilen ett är minst lika bra sätt för lärande, men telefonen gör att man ständigt frestas att tillfredsställa hjärnan med sociala medier, vilket gör att grundsyftet försummas. Många tycker att det är svårt att lägga bort mobilen – fokusera därför på läsningen ofta, helt varje dag.

För det tredje måste läsning få större fokus eftersom det förbättrar elevers språkkunskap. Läsning ger ökade kunskaper kring grammatik, stavning och synonymer. Genom att ta del av författarens tankar eller följa en karaktär kan man drömma sig bort och samtidigt förstå språket bättre. Till följd av detta förbättrar man även sin skrivkunnighet. Läsning är nyckeln för att kunna skriva bra och göra sig förstådd i texter, vilket medför att man kan påverka sin samtid. Alla kan inte bli en ny Orwell – men kanske någon?