Trafiken på Djurgårdsgatan kommer att minska

Hej, Janne Fredriksson och tack för dina synpunkter. Linköping är en växande stad och för att fortsätta den positiva trenden behöver vi utveckla stadskärnan.

Trafikmängderna på Djurgårdsgatan minskar i framtiden, trots en tätare bebyggelse, svarar Alisa Basic på Linköpings kommun.

Trafikmängderna på Djurgårdsgatan minskar i framtiden, trots en tätare bebyggelse, svarar Alisa Basic på Linköpings kommun.

Foto: Victor Bomgren

Insändare2021-09-21 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till ”Planerna rimmar illa med gröna ambitioner” (13/9).

Det betyder bland annat åtgärder som gör det ännu mer attraktivt att bo, driva företag och besöka centrala Linköping. Trafikplan för Linköpings innerstad är en viktig del i det arbetet. Det är också kommunens fokus på att minska klimatpåverkan.

Gatorna Djurgårdsgatan förbi Stolplyckan och Lasarettsgatan har sedan översiktsplanen antogs 2010 varit en del av den så kallade centrumringen för biltrafik, även kallad c-ring. 

Trafikplanen innebär ingen förändring av dessa gators funktion som huvudled för den stadsnära biltrafiken, utan ändrar bara benämningen av dessa gator från c-ring till huvudbilvägnät. I och med en avstängning av genomfartstrafiken på Drottninggatan så kommer dock mängden trafik på Lasarettsgatan att öka. 

I trafiksimuleringar och trafikmätningar har vi sett att ungefär 30–40 procent av trafiken på Drottninggatan förväntas flytta över till Lasarettsgatan. Resterande trafik tar antingen helt andra vägar genom staden eller åker inte alls.

På grund av den omfördelning av trafik som väntas ske så kan vi i trafiksimuleringar inte se någon betydande ökning av trafiken på vare sig Djurgårdsgatan eller Kaserngatan som följd av en avstängning av Drottninggatan.

Som du påpekar så pågår planering för byggande av nya bostäder utmed Djurgårdsgatan. Denna byggnation är en del i utvecklingsplanen för innerstadens målsättning om “mer och bättre innerstad”. Fler bostäder betyder även att antalet resor kommer öka i detta område.

Kommunens långsiktiga ambition är dock att en större andel av dessa resor ska ske med gång-, cykel- och kollektivtrafik. En ombyggnation av Djurgårdsgatan till stadsgata tillsammans med övriga åtgärder i Trafikplanen för ökat hållbart resande och en smart mobilitet tror vi kommer minska trafikmängderna på Djurgårdsgatan i framtiden, trots en tätare bebyggelse.

Man kan ta del av Trafikplan för Linköpings innerstad på vår kommunens hemsida och Kontakt Linköpings besökskontor i huvudbiblioteket.  

Linköping kan inte utvecklas utan förändring av befintliga miljöer och kommunens tjänstepersoner arbetar hårt för att hitta den totalt sett bästa lösningen.