Tio procent får inte ta del av informationen

Insändare2021-12-22 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Kommunen: Svarstiden har minskat markant" (17/12):

Bästa Katarina Bergshem, Helena Lundvik och Martin Liabäck, i ert svar i Corren meddelar ni glatt att 9 av 10 av Sveriges befolkning använder internet varje dag. Det innebär alltså att 10 procent av Linköpings befolkning står utanför den kommunala informationen, en betydande del av innevånarna alltså. Som jämförande exempel kan man då ta riksdagsvalet 2018. Centerpartiet fick 8,61procent av rösterna vilket har gett dem ett rejält inflytande på landets politik. 
Det hjälper tyvärr inte att slå sig för bröstet och utbrista i att vi är så bra som har tagit oss från plats 143 till plats 7 i en kvalitetsmätning gjord av Sveriges kommuner och landsting, om inte innevånarna upplever att det har hänt så stora förbättringar.


Jag vidhåller att om man från kommunens tjänstemän skickar ut handlingar till innevånarna som de förväntas svara på och det inte klart och tydligt framgår hur och var man gör det, så har ni misslyckats.
Varje gång som en kommuninnevånare möts av att den som svarar i kommunens växel inte direkt kan koppla personen till en handläggare så har ni misslyckats.
Varje gång som man som kommuninnevånare får beskedet jag skickar ärendet vidare det tar kanske tre-fyra dagar innan du hör något, så har ni misslyckats.
Varje gång som jag förväntas meddela telefonisten mitt ärende för att släppas fram till rätt person, så har ni misslyckats.
Om jag som kommuninnevånare inte vet vart jag ska vända mig med mina ärenden, så har ni misslyckats.
Hur får man veta att man ska ta sig till huvudbiblioteket eller till biblioteken i Berga eller Skäggetorp? Står det på nätet så har ni misslyckats nå ut till 10 procent av innevånarna, alltså fler personer än de som gav Centerpartiet rejält inflytande i politiken.