Den globala uppvärmningen fortsätter med bland annat torka och skyfall som följd.
Konsekvenserna av den senaste tidens översvämningar har väl knappast undgått någon läsare.
Samtidigt, och trots flera varningar från oberoende forskare och FN:s klimatpanel IPCC, väljer både NT och Corren publicera en mängd okritiska reportage om EPA-ungdomar, bilrallyn, folkrace och diverse andra motoraktiviteter. Det ena mer lättsamt skildrat än det andra.
Nöjesaktiviteterna har en sak gemensam: onödig användning av fossila bränslen som bidrar till den globala uppvärmningen.
Med tanke på energikris och klimatläge finns det därför anledning att fundera över varför tidningarnas reportrar inte ställde några som helst kritiska frågor till obekymrade arrangörer och deltagare.
Kan förklaringen vara ren okunskap?
Eller möjligen att man inte vill stöta sig med motorintresserade prenumeranter och viktiga annonsköpare inom bilbranschen?
I så fall är det riktigt illa för tidningarnas trovärdighet.
"Miljöintresserad"
Svar från Corren:
Tack för en tänkvärd insändare. Klimatutvecklingen är vår tids största utmaning och det är viktiga frågor som lyfts i insändaren.
Men huvudfrågan som detta kokar ner till är: Ska klimatfrågan ligga som ett raster på all medial bevakning? Ska vi varje gång vi skildrar eller granskar något i samhället ställa individer till svars för deras miljöval?
Jag tycker inte det. Jag anser att det skulle bli en alldeles för moraliserande journalistik. Men självfallet ska journalister ha en kritisk hållning i sin yrkesutövning och alltid ställa så relevanta frågor som möjligt. Vi kan alltid bli bättre och ställa ännu bättre frågor.
Och som individ har man såklart ansvar för sina val, och med dem kan man påverka utvecklingen till viss del, men största ansvar för klimatutvecklingen ligger på världens makthavare, framför allt inom politik och näringsliv. Det är framför allt ditåt de ansvarsutkrävande frågorna ska riktas.
Som lokalmedia försöker vi hela tiden skildra och granska miljöarbetet i vårt område. Och lyfta positiva krafter, innovationer, som verkar för ett bättre klimat. Som till exempel när vi häromveckan skrev om Linköpingsföretaget Impact Coatings satsning på vätgas.
Vi jobbar varje dag för att skapa en så intressant och nära journalistik som möjligt och de enda ramar vi använder är de pressetiska reglerna. Vi tar inte hänsyn till vilka kommersiella intressen som finns runt det vi rapporterar om.
Christer Kustvik, Chefredaktör och ansvarig utgivare