Telefonkön är full – vart ska patienten vända sig?

Hur ska den vårdsökande kunna bedöma om läget är allvarligt och välja att ringa 112 i stället för att vänta tills nästa dag, skriver en anhörig.

Det som från början var små åkommor blir stora, kanske krävs till slut inneliggande vård för sådant som skulle kunna åtgärdats direkt av vårdcentral i stället, menar insändarskribenten.

Det som från början var små åkommor blir stora, kanske krävs till slut inneliggande vård för sådant som skulle kunna åtgärdats direkt av vårdcentral i stället, menar insändarskribenten.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Insändare2022-10-22 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har under förra veckan försökt få tag på en tid på Valla vårdcentral. Måndag till onsdag ringde jag cirka 8.30, telefontiden var då slut. Torsdag först klockan 11 (telefontid då slut). Fredag ringde jag klockan 08.00 (precis när telefonkön öppnar) och får då en tid på telefon med kompetent sjuksköterska. Nu gällde det "bara" vaxproppar i min pappas öron. En åkomma som inte är akut, men som försvårar hans kommunikation med andra och som gör att många missförstånd uppstår.

Nu kanske öronen kan vänta någon vecka till eller så. Men det finns ju andra åkommor som behöver åtgärdas direkt och en del åkommor uppkommer under dagen. Det som från början var små åkommor blir stora, kanske krävs till slut inneliggande vård för sådant som skulle kunna åtgärdats direkt av vårdcentral i stället. Hur ska den vårdsökande kunna bedöma om läget är allvarligt och i varje enskilt fall kunna bedöma och välja att ringa 112 i stället för att vänta tills nästa dag.

Då vårdcentralen inte tar emot besök efter att kön är full innan klockan 9. Vart ska vårdsökande vända sig? Är det akutmottagningen eller nätläkarna (som sägs dränera vårdcentralernas ekonomi) som patienterna ska vända sig till?

Det är många sjuksköterskor inom vården som av välgrundade anledningar inte klarar av att arbeta med den tuffa patientnära vården inom 24/7 och sitter med mer eller mindre påhittade arbetsuppgifter. Är det ändå inte mera rimligt att dessa sjuksköterskor exempelvis hjälper till och svarar i telefon på vårdcentralerna i stället?

Vad har Valla vårdcentral egentligen för avtal med regionen, är det här verkligen avtalsenligt att inte ens svara i telefon.

Danella Herberthson, specialistsjuksköterska

Svar från Region Östergötland:

Vi beklagar att det dröjde att få kontakt och boka en tid för besök hos oss. Vårdcentralen Valla har vakanser när det gäller sjuksköterskor, och vår tillgänglighet påverkas också av att sjukfrånvaron är högre den här tiden på året. 

Vårdcentralen Valla drivs av Region Östergötland, men oavsett om en vårdcentral är regiondriven eller privat så har vi samma krav på oss när det gäller tillgänglighet till besök och per telefon. Att hålla en hög tillgänglighet har högsta prioritet för oss. Vi arbetar dagligen för att särskilt kunna prioritera telefonärenden som gäller behov av en tid på vårdcentralen.

Det finns flera vägar för att söka vård i Östergötland. I det här fallet var ju ett fysiskt besök nödvändigt, men ibland kan det handla om att få råd om vård och behandling och då rekommenderar vi 1177 på telefon eller på webben. Region Östergötland driver också en egen digital vårdcentral där man kan boka tid för bedömning av läkare, sjuksköterska eller sjukgymnast. När vårdcentralen inte har öppet går det också att få hjälp på jourcentralen.

Vid misstanke om akut, svår sjukdom ska man inte dra sig för att ringa 112 eller uppsöka akutmottagning.

Helena Thor, verksamhetschef, Vårdcentralen Valla