Telefonkön Ă€r full – vart ska patienten vĂ€nda sig?

Hur ska den vÄrdsökande kunna bedöma om lÀget Àr allvarligt och vÀlja att ringa 112 i stÀllet för att vÀnta tills nÀsta dag, skriver en anhörig.

Det som frÄn början var smÄ Äkommor blir stora, kanske krÀvs till slut inneliggande vÄrd för sÄdant som skulle kunna ÄtgÀrdats direkt av vÄrdcentral i stÀllet, menar insÀndarskribenten.

Det som frÄn början var smÄ Äkommor blir stora, kanske krÀvs till slut inneliggande vÄrd för sÄdant som skulle kunna ÄtgÀrdats direkt av vÄrdcentral i stÀllet, menar insÀndarskribenten.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

InsÀndare2022-10-22 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag har under förra veckan försökt fÄ tag pÄ en tid pÄ Valla vÄrdcentral. MÄndag till onsdag ringde jag cirka 8.30, telefontiden var dÄ slut. Torsdag först klockan 11 (telefontid dÄ slut). Fredag ringde jag klockan 08.00 (precis nÀr telefonkön öppnar) och fÄr dÄ en tid pÄ telefon med kompetent sjuksköterska. Nu gÀllde det "bara" vaxproppar i min pappas öron. En Äkomma som inte Àr akut, men som försvÄrar hans kommunikation med andra och som gör att mÄnga missförstÄnd uppstÄr.

Nu kanske öronen kan vÀnta nÄgon vecka till eller sÄ. Men det finns ju andra Äkommor som behöver ÄtgÀrdas direkt och en del Äkommor uppkommer under dagen. Det som frÄn början var smÄ Äkommor blir stora, kanske krÀvs till slut inneliggande vÄrd för sÄdant som skulle kunna ÄtgÀrdats direkt av vÄrdcentral i stÀllet. Hur ska den vÄrdsökande kunna bedöma om lÀget Àr allvarligt och i varje enskilt fall kunna bedöma och vÀlja att ringa 112 i stÀllet för att vÀnta tills nÀsta dag.

DĂ„ vĂ„rdcentralen inte tar emot besök efter att kön Ă€r full innan klockan 9. Vart ska vĂ„rdsökande vĂ€nda sig? Är det akutmottagningen eller nĂ€tlĂ€karna (som sĂ€gs drĂ€nera vĂ„rdcentralernas ekonomi) som patienterna ska vĂ€nda sig till?

Det Ă€r mĂ„nga sjuksköterskor inom vĂ„rden som av vĂ€lgrundade anledningar inte klarar av att arbeta med den tuffa patientnĂ€ra vĂ„rden inom 24/7 och sitter med mer eller mindre pĂ„hittade arbetsuppgifter. Är det Ă€ndĂ„ inte mera rimligt att dessa sjuksköterskor exempelvis hjĂ€lper till och svarar i telefon pĂ„ vĂ„rdcentralerna i stĂ€llet?

Vad har Valla vÄrdcentral egentligen för avtal med regionen, Àr det hÀr verkligen avtalsenligt att inte ens svara i telefon.

Danella Herberthson, specialistsjuksköterska

Svar frĂ„n Region Östergötland:

Vi beklagar att det dröjde att fĂ„ kontakt och boka en tid för besök hos oss. VĂ„rdcentralen Valla har vakanser nĂ€r det gĂ€ller sjuksköterskor, och vĂ„r tillgĂ€nglighet pĂ„verkas ocksĂ„ av att sjukfrĂ„nvaron Ă€r högre den hĂ€r tiden pĂ„ Ă„ret. 

VĂ„rdcentralen Valla drivs av Region Östergötland, men oavsett om en vĂ„rdcentral Ă€r regiondriven eller privat sĂ„ har vi samma krav pĂ„ oss nĂ€r det gĂ€ller tillgĂ€nglighet till besök och per telefon. Att hĂ„lla en hög tillgĂ€nglighet har högsta prioritet för oss. Vi arbetar dagligen för att sĂ€rskilt kunna prioritera telefonĂ€renden som gĂ€ller behov av en tid pĂ„ vĂ„rdcentralen.

Det finns flera vĂ€gar för att söka vĂ„rd i Östergötland. I det hĂ€r fallet var ju ett fysiskt besök nödvĂ€ndigt, men ibland kan det handla om att fĂ„ rĂ„d om vĂ„rd och behandling och dĂ„ rekommenderar vi 1177 pĂ„ telefon eller pĂ„ webben. Region Östergötland driver ocksĂ„ en egen digital vĂ„rdcentral dĂ€r man kan boka tid för bedömning av lĂ€kare, sjuksköterska eller sjukgymnast. NĂ€r vĂ„rdcentralen inte har öppet gĂ„r det ocksĂ„ att fĂ„ hjĂ€lp pĂ„ jourcentralen.

Vid misstanke om akut, svÄr sjukdom ska man inte dra sig för att ringa 112 eller uppsöka akutmottagning.

Helena Thor, verksamhetschef, VĂ„rdcentralen Valla