Tåg är bra där många reser

Insändare2020-08-10 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Signaturen ”Tänk om” skriver en insändare om Tjustbanan. Skribenten verkar väl insatt i banans skick och ser behovet av upprustning och elektrifiering av banan. Något som signaturen ”Krister Hagsten, Åby” kanske också har upptäckt när han skriver insändare om inställda tågavgångar till Västervik. Samma slutsats har Trafikverket kommit fram till i sin Åtgärdsvalstudie (ÅVS) som gjordes 2016. I den uppskattas kostnaden för upprustning av Tjust och stångådalsbanorna till mellan 4 och 14 miljarder kronor. Ansvaret för att rusta upp järnvägarna i Sverige åligger staten. Det ansvaret ligger inte på Region Östergötland. 

När skribenten hänvisar till tågsatsningar i Skåne ska skribenten veta att Region Östergötland satsat väldigt mycket pengar på pendeltågstrafik i Östergötland under lång tid. Östgötapendeln är vår mest frekvent använda kollektivtrafik i hela länet och resandet ökar stadigt. Tåg är utmärkt som färdmedel när det är många som reser men blir snabbt väldigt dyrt om det bara är några få resenärer per tur. Östgötapendeln är stommen i kollektivtrafiken i Östergötland som kompletteras med Expressbusstrafik och landsbygdstrafik med buss för regionala pendlingsresor. Denna mix ger Östgötarna en väl fungerande kollektivtrafik.