Svar på nyhetsartikeln "Vi ska inte ha bättre och sämre grupper" (6/10):
Läste att rektorn för Ekholmsskolan beslutat att upphöra med den speciella NOMA-inriktningen. Motivet är att ingen elev ska få vara bättre än den sämsta eleven. Man kommer därför att blanda de som valt NOMA-inriktningen med övriga elever. Då förstår man att det inte kommer att bli någon fördjupning i de naturvetenskapliga ämnena. Hoppas att rektorn även kommer att ta sig an de elever som valt fotbollslinjen. Här borde dessa elever beblanda sig med de övriga eleverna när de spelar fotboll. Det kan väl inte vara meningen att vissa ska bli bättre på fotboll. Varför kan man inte tillåta specialinriktningar i naturvetenskapliga ämnen när det är helt tillåtet när det gäller sport- och kulturinriktning. Vem som helst är inte behörig att komma in på till exempel en ishockey- eller dansinriktning.
Tittade på nyheterna och såg att årets nobelpristagare i naturvetenskap har utsetts. Som vanligt är det ingen svensk som får priset. Det är skamligt att det land som delar ut det finaste priset, aldrig har en pristagare. Men det är inte så konstigt när man inte vill ta tillvara de barn och ungdomar som har ett naturvetenskapligt intresse. Vi behöver varenda en som är intresserad av matematik och naturvetenskap för att kunna bibehålla vår välfärd och klara av alla miljöproblem som kommer att uppstå. Vi behöver personer som läser gymnasiet för att därefter fortsätta på universitet och tekniska högskolor för att sedan bli biologer, fysiker, läkare och civilingenjörer.
Varför är det okej att vara duktig i sport och kultur men inte i matematik?