Ta itu med problemen så vi slipper stänga skolor

Det är djupt oroande att skillnaderna mellan olika skolor ökar, så därför måste vi våga ta viktiga kliv för att minska segregationen, skriver Elias Aguirre (S).

När portarna slår igen på Skäggetorpsskolan innebär det ett sorgligt slut för ett högstadium med många bra lärare, skriver Elias Aguirre (S).

När portarna slår igen på Skäggetorpsskolan innebär det ett sorgligt slut för ett högstadium med många bra lärare, skriver Elias Aguirre (S).

Foto: Jenny Eriksen

Insändare2020-06-05 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det som upprör mig med nedläggningen av Skäggetorpsskolans högstadium är inte beslutet i sig, utan att vi hamnat i ett läge där det har blivit den enda lösningen mot segregationen. Nu krävs att vi vänder den övergripande utvecklingen i skolan i stället för att lappa och laga.

När portarna slår igen på Skäggetorpsskolan innebär det ett sorgligt slut för ett högstadium med många bra lärare. Under lång tid har de gjort ett otroligt jobb. Ännu sorgligare är att samhällsutvecklingen lett till att nedläggningen är svår att undvika. Segregationen har vuxit sig stark och idag har Skäggetorpsskolan nästan inga elever med svenska som modersmål. När dessutom en stor andel är nyanlända invandrare får högstadiet stora problem. 

I slutändan handlar det om vilken chans eleverna från Skäggetorp ska få. Min bestämda åsikt är att de ska få exakt samma möjligheter som andra elever i Linköpings skolor. Så är det inte idag. Förra året hade Skäggetorpsskolan tredje sämst resultat i hela landet. Skäggetorpsborna förtjänar bättre än så.

När skillnaderna mellan olika skolor ökar, ökar även pressen att välja ”rätt”. Jag möter föräldrar som i desperation överväger att köpa lägenhet i ett område där de kan skriva sina barn, för att inte riskera att barnet hamnar på ”fel” skola. Förutom att få har råd med en sådan lösning är det ett övervägande ingen förälder ska behöva göra. Som en konsekvens har dessutom de populära innerstadsskolorna vuxit över alla breddar på ett sätt som inte är hållbart. 

Så vad behöver göras:

1. Bryt bostadssegregationen: En viktig orsak till den extrema skolsegregationen är bostadssegregationen. Ett första steg att bryta den skulle vara att använda det undantag som finns i EBO, lagen om egen bosättning för asylsökande. Vi socialdemokrater har föreslagit att de inte ska kunna bosätta sig i Ryd, Berga och Skäggetorp, men hittills har de borgerliga valt att inte göra något alls. 

2. Bygg tillräckligt med nya skolor: Det är fullt i skolorna. Nedläggningen av Skäggetorpsskolan innebär att flera skolor får byggas ut med baracker för att klara behovet. De överfulla skolorna begränsar möjligheten att välja skola för många elever. Vi måste därför bygga fler, och tillräckligt stora, skolor. Ett första steg vore att bygga den större varianten av Kungsbergsskolan. Det finns färdiga planer för den, men de borgerliga har bråkat om det i åratal. 

3. Förbjud religiösa friskolor: När Skäggetorpsskolan stängs finns risken att religiösa friskolor ser chansen att etablera sig. Det är sanslöst att vi fortfarande kan tillåta dem att existera. Svensk skola ska styras av lärare och pedagoger, inte av imamer och präster. Inget av de borgerliga partierna vill avskaffa möjligheten till religiösa friskolor – inte heller SD. Vi socialdemokrater vill dock se ett förbud snarast. 

Nedläggningen av högstadiet i Skäggetorp manar till eftertanke. Hur förmår vi vända utvecklingen i skolan på riktigt? Vi påverkas alla av att barnen får alltmer ojämlika chanser att lyckas. Alliansstyrets stressade tidsplan kring stängningsbeslutet väcker många frågor, men vi behöver samtidigt orka lyfta blicken och fråga oss hur skolsegregationen ska brytas.