Du står där utanför porten, med förhöjd puls och svettdroppar i pannan. Du tar upp din mobiltelefon, sätter igång selfiekameran och försäkrar dig om att håret ligger helt perfekt. Det gör det inte. Pulsen höjs ytterligare några snäpp. Du känner "f-n", drar en suck och hinner snabbt tänka "Aja, det får bli vad det blir". Du skickar iväg ett sms som lyder: "Utanför nu :)". En person kommer ner och öppnar. Ett stapplande "Heeeeej ...!" ekar i trapphuset, tätt följt av ett leende – så ansträngt att du får ont i mungiporna – och en lätt handskakning. Är det en dejt du ska på? Nej, du ska på en klassisk lägenhetsvisning hos Stångåstaden.
En privatperson, även kallad nuvarande hyresgäst, ska ta med dig in till sitt hem och visa den lägenhet du hoppas på att få. Och det är stelt. Så stelt.
Du kan inget om bostäder, hen kan inget om bostäder. Det enda ni vet är att här är ett kök, här är ett badrum, här är ett sovrum och så vidare. Inga försäljningsargument, inga frågor, ingenting. Det blir en blixtsnabb visning, för ingen av er står ut med denna totala stelhet som råder, och det blir till slut bara ett abrupt: "Tack så mycket, nu har jag nog sett allt jag behöver. Adjö!"
Den skräckfyllda tanken: "Åh nej, varför valde jag ordet adjö!?" tränger sig in i ditt huvud medan du snabbt springer ner för trappen, sliter upp porten och kommer ut till den friska luften och äntligen kan andas någorlunda normalt igen. Du tar upp telefonen i hast och tackar ja till lägenheten – trots att du inte minns en enda sekund av visningen du nyss var på.
Ja, alla har vi nog varit där. Och kommer nog fortsätta vara där, så länge Stångåstaden fortsätter lägga över ansvaret på sina hyresgäster att ha visningar. Jag tror jag talar för många när jag säger att vi skulle föredra om personal från Stångåstaden kunde vara på plats så det blir en bekväm upplevelse för alla.
"Förhoppningsvis framtida hyresgäst hos Stångåstaden"
Svar från Stångåstaden:
För att ge blivande hyresgäster möjlighet att se och uppleva lägenheten innan de fattar sitt beslut erbjuder vi möjligheten att gå på en visning. Vanligtvis sker visningen i samarbete mellan den avflyttande hyresgästen och den potentiella nya hyresgästen, en lösning som i de flesta fall fungerar mycket bra.
Om du av någon anledning önskar att personal från Stångåstaden är närvarande vid visningen, är vi gärna det om avflyttande hyresgäst är okej med det. Vi strävar alltid efter att anpassa oss efter våra hyresgästers behov.
Nina Kalle, chef Bobutiken, Stångåstaden