Sverige har Europas högsta dieselpris, som nu är cirka 1,50–1,70 dyrare än 95-oktanig bensin. I de flesta länder är diesel billigare än bensin, vilket ger dessa länder en enorm konkurrensfördel. Detta beror till stor del på reduktionsplikten och på höga bränsleskatter som indirekt även påverkar priset på etanol och andra biodrivmedel, till exempel HVO100 som nu är det dyraste fordonsbränslet.
Detta måste åtgärdas eller kompenseras om svensk åkerinäring och svenskt jordbruk skall överleva och om vi skall kunna rädda klimatet inom rimlig tid.
Det allra värsta är att de höga bränslepriserna i första hand drabbar lågavlönade i glesbygd, som inte har råd att köpa elbil eller inte har tillgång till kollektivtrafik. Här behövs politiskt stöd om landsbygden skall överleva.
Förslag:
Stimulera investeringar för att effektivisera och utöka den inhemska produktionen av förnybara bränslen, så att dessa kan säljas till konkurrenskraftiga priser. Etanolen bör vara cirka 30 procent billigare än 95-oktanig bensin för att vara attraktiv.
Skatten bör minskas så att fossil diesel blir billigare än 95-oktanig bensin. På grund av högre bränsleförbrukning för HVO100 och liknande förnybara dieselbränslen bör de åtminstone temporärt subventioneras så att de blir cirka 5–10 procent billigare än fossil diesel.
Tag bort reduktionsplikten.