Nu möts man av en av svart plastsäck över automaten, med en uppmaning att använda telefonen. Nu vet vi att det är många som varken vill eller kan det.
Men det är inget som kommunen bryr sig om, alla skall betala med mobiltelefonen. Om inte kommer Securitas under lunchtimmen (500:-). Jag måste tillstå att det var en smart ide att tjäna extra pengar på bilburna.
Nu förstår jag plötsligt varför nästan hela gallerian i gamla åhlenshuset står tom. Motalas innerstad är väldigt få som besöker. Ett villkor för en levande innerstad är just att parkering kan göras utan krångel (p-skiva).
För min del blir det inget mer Motala centrum. Tänk om och gör rätt.
Parkering Motala Centrum
Svar:
Kommunen har valt att plocka bort/stänga ned de p-automater som används sällan. Detta är främst automater som avser gatuparkeringar. Det innebär att antalet p-automater har minskats ner men samma betalningsalternativ finns tillgängliga.
Kvar finns automater på alla större parkeringar, Hamnen, Torget, Buntmakaren med flera. Det är relativt kostsamt och svårt att tekniskt kunna tillhandahålla parkeringsköp via automat på så många platser och med god tillgänglighet. Trenden är också tydlig att allt fler använder digitala tjänster vilket gör det allt svårare att motivera kostnaden för att ha så pass många automater.
Kontanthanteringen i sig är också kostsam och något vi jobbar för att få bort men ändå bibehålla en god service. Det ställs numera också krav på att kontaktfri (blipp) betalning ska gå att genomföra. Detta är väldigt dyrt att få till på våra gamla automater och att köpa så pass många nya är inte rimligt.
Dan Bernström, enhetschef gata- och park