Olympiska vinterspelen i Peking pågår för fullt och Sverige plockar medalj efter medalj. Ska vi fortsätta med dessa framgångar i framtiden behöver dock förutsättningarna finnas för nästa generations elitidrottare.
I dagsläget är det få utövare som fram till och efter sin elitkarriär kan leva på sin idrott, ett vanligt jobb är ett måste. Här har utbildningsväsendet ett stort ansvar i att möjliggöra för framtida idrottare på högsta nivå att studera samtidigt som en idrottssatsning bedrivs.
Riksidrottsförbundet har identifierat detta och tagit fram modellen ”Elitidrottsvänliga lärosäten” (EVL) som ska möjliggöra ”Individuellt anpassade studier för elitidrottare”. Denna modell för dubbla karriärer låter bra tills att man undersöker hur den i praktiken ska implementeras. Linköpings universitet är ett EVL, men i praktiken finns inga anpassningar för att kombinera studier med idrottande. Problem uppstår i regel vid obligatoriska tentor då de många gånger krockar med viktiga tävlingar. I dessa fall finns inga möjligheter att lösa en flexibel examination inom en rimlig tid utan hänvisning görs till omtenta, ett par månader bort, enligt policy.
För att ytterligare förvärra situationen förläggs regelbundet tentor till helger då tävlingar och läger i regel planeras in. Att skriva alla tentor för ett halvår i anslutning till varandra är ingen bra lösning och leder enbart till ytterligare stress och sämre studieresultat. Det måste finnas bättre lösningar för examination för att förhindra att tvingas skriva fyra tentor under en och en halv vecka.
Är det såhär LiU och RF tycker det ska vara att utöva idrott i kombination med studier?
"EVL-student LiU"
Svar från Linköpings universitet:
Riksidrottsförbundet (RF) och flertalet svenska lärosäten arbetar sedan 2015 tillsammans för att stärka svensk elitidrott. En viktig del i detta samarbete är att dessa så kallade Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL) ska stödja elitidrottande studenter med sina dubbla karriärer, det vill säga med att kombinera studier och idrottssatsning. Det är viktigt att en elitidrottare inte ska behöva välja mellan dessa två karriärer.
På LiU finns ett 40-tal studenter med status som EVL-student. I Sverige har vi under lång tid varit framgångsrika med våra idrottsgymnasier, men på högskolenivå har det fram till nyligen saknats ett organiserat samarbete mellan idrotten och universitet/högskolor.
Nu finns nationella riktlinjer framtagna för hur man på olika sätt kan hjälpa elitidrottande studenter. Det kan handla om studieplanering vid reducerad studietakt, flexibilitet rörande laborationer och andra obligatoriska moment, hänsyn vid placering rörande verksamhetsförlagd utbildning med mera, men även att ge tillgång till träning på gym och ett kontaktnät för annat idrottsligt stöd.
När det gäller examination, och speciellt skriftliga tentor, är vi dock begränsade av högskoleförordningen. Examination är en myndighetsutövning och det är utsedd examinator som har det direkta ansvaret för att förordningar och fastställda kursplaner följs. Detta kan varken rektor eller RF påverka. I de för alla lärosäten gemensamma riktlinjerna framgår också tydligt att om man inte kan närvara vid ordinarie tentamenstillfälle så hänvisas man i första hand till omtentamen. Som tidigare nämnts är samarbetet mellan idrott och lärosäten en relativt ny företeelse, och det finns förstås många saker som kan utvecklas för att göra svensk elitidrott mer framgångsrik. LiU hoppas kunna bidra i den utvecklingen.
Jan Lundgren, EVL-koordinator LiU