Debattartikeln ”Så kan kommunerna gå före för mer cykling” är föredömligt välskriven och fångar alla viktiga argument för att lämna bilen hemma och ta cykeln i stället. Möjligen kan det tilläggas att man sparar pengar också genom att cykla, vilket i och för sig kan kännas sekundärt jämfört med hälsa och klimatpåverkan.
Tyvärr tror jag inte att de föreslagna åtgärderna kommer att konvertera så många fler bilister till cyklister i Linköping eftersom de förutsättningar som nämns redan borde vara tillräckligt bra här. På till exempel min arbetsplats är det ganska många som cyklar, men också alldeles för många som inte gör det – trots argument som hälsa och hot mot vårt klimat. Jag förstår de som av olika anledningar inte kan cykla, till exempel av hälsoskäl, men min känsla är att anledningen i de flesta fall är bekvämlighet, lättja och i vissa fall status. De föreslagna åtgärderna ändrar knappast på dessa personer, så hur gör vi det?