I dag rĂ„der en stor konsumtionshets, inte minst som en följd av ideal som sprids pĂ„ sociala medier. Man köper dyra klĂ€der, accessoarer och tekniska prylar för att passa in, vilket gör att pengarna snabbt tar slut och tanken pĂ„ sparande försummas. Om ungdomar inte fĂ„r lĂ€ra sig vikten av en trygg ekonomi kan det gĂ„ hur som helst. Pengar slösas bort i onödan och man tar privatlĂ„n med skyhöga rĂ€ntor. Detta mĂ„ste motverkas â inför dĂ€rför privatekonomi som obligatoriskt Ă€mne i högstadiet och gymnasiet.
För det första bör privatekonomi införas eftersom det kan ge unga ytterst viktig kunskap. Som allmĂ€nbildad medborgare bör man veta vad lĂ„n, rĂ€nta och en faktura Ă€r och hur det pĂ„verkar vardagen, men i dag Ă€r det mĂ„nga som inte tycks veta det. Genom att lĂ€ra ut detta hade skolan sĂ„ledes förberett elever inför vuxenlivet pĂ„ ett bĂ€ttre sĂ€tt. FörutsĂ€ttningarna för unga pĂ„ arbets- och bostadsmarknaden hade dĂ€rav förbĂ€ttrats. För om man inte förstĂ„r vikten av att betala en faktura i tid â hur mĂ„nga kommer dĂ„ hamna hos Kronofogden?
För det andra bör privatekonomi införas eftersom det Àr helt nödvÀndigt för statsfinanserna och medborgarnas vÀlbefinnande. Sverige har ett vÀldigt belÄnat folk och den genomsnittliga svensken har stora skulder. För att motverka den negativa spiralen Àr det dÀrför helt essentiellt att undervisa om privatekonomi i skolan. Man kan hÀvda att det inte finns utrymme för Ànnu ett Àmne, men genom att exempelvis ersÀtta elevens val eller att minska fÄtal minuter av andra lektioner, Àr ett införande av privatekonomi helt möjligt utan att skoldagarna blir lÀngre.
För det tredje bör privatekonomi införas eftersom det hade varit ett sĂ€tt att bekĂ€mpa den tragiska epidemin gĂ€llande psykisk ohĂ€lsa. MĂ„nga unga bemöter pengar med Ă„ngest och mĂ„r dĂ„ligt till följd av sin ekonomiska situation. Man behandlar den ekonomiska stressen genom att köpa Ă€nnu mer, vilket ytterligare försĂ€mrar privatekonomin. För att sluta associera ekonomi med Ă„ngest â lĂ€r ut grundlĂ€ggande information i skolan och uppmuntra elever att spara lĂ„ngsiktigt i stĂ€llet för att spendera kortsiktigt.