Riskerna i trafiken har därmed blivit allt större:
- Fler bilister har bara mopedkörkort = sämre kunskap och riskbedömning hos totala antalet bilister.
- Fler A-traktorer = fler olyckor men även situationer och irritationer i trafiken som kan skapa köer och därmed omkörningsrisker.
- Fler färdas i trafiken utan säkerhetsbälten, då det inte krävs i A-traktorer.
- Det blir allt svårare att bedöma avstånd, då nya A-traktorer ser ut som vanliga bilar.
- Fler färdas i trafiken med högt högtalarljud och därmed sämre uppmärksamhet.
För att ta beslut om trafik ser man först och främst till statistik över döda och skadade innan ändringar görs. Något som det inte finns statistik på är risktagande, olyckssituationer och skapande av irritation.
Låt ungdomar med motorintresse fortsätta med detta – men på särskilda banor. Beslagta A-traktorer som trimmats och framförs på allmän väg och då de som framfört dessa visar på omognad, höj deras körkortsålder med ett år till 19 år. Höj ansvaret och straffskalorna för föräldrar.
Om möjligheten till A-traktor ska finna kvar, låt möjligheten var kopplad till behovsprövning, med skäl som handikapp eller liknande.
Att färdas på vägar är inte en lek, som Vägverket och regeringen tycks tycka. Igår skadades ännu en ung person mycket allvarligt då han ramlade av en A-traktor.
Stoppa detta vansinne innan fler ungdomar skadas och dör, eller skapar olycksrisker och stör andra trafikanter och trafikrytmen genom långa bilköer.