Svar på nyhetsartikeln "Hård kritik när staten säljer Bilprovningen" (15/11):
Myndighetsutövning avses överföras till vinstdrivande företag, dessutom i ett annat land och som i det här fallet gäller vår säkerhet. Om inte EU reagerar bör vi medborgare göra det.
Den här typen av problem drogs i gång av Socialdemokraternas dåvarande näringsminister Björn Rosengren, före detta ordförande i TCO (som är lika nära S som LO). En mängd statliga myndigheter skulle bolagiseras och här ett av alla exempel – Televerket. Sagt och gjort och Televerket blev Telia, men snart upptäcktes att bolag inte kunde företräda i frågor om myndighetsutövning mot eller med medborgarna. Det handlade om sändningstillstånd i etern, frekvenstilldelning och en hel del annat.
Raskt bildades Post- och telestyrelsen som statlig myndighet och Telia fick ta hand om affärsdelen. Det här är inte det enda fallet då myndighetsutövning enbart kan ske av staten och dess anställda och det går inte heller att delegera. Några exempel från modernare tid är a-kassan och passkontrollerna på Arlanda.
Facken hade under många år skött a-kassan och plötsligt upptäcktes det att även de var myndighetsutövande beroende på att den största delen av utbetalningarna inte kom från avgifter utan från skatt. De fråntogs då rätten att ta sådana beslut. På Arlanda ansåg polisen att det var smart att outsourca passkontrollerna till bemanningsföretag och de som utförde jobbet var varken poliser eller anställda av staten och ändå utövade myndighetsutövning (staten), inte enbart mot svenska medborgare utan hela världen! Ändringen återställdes direkt.
En liknade historia rör böter eller påföljd för felparkeringar där övervakningen som var polisens uppdrag fördes över till privata vinstdrivande företag. Det är enbart staten som kan ta ut böter och påföljder, så därför kallades det nu kontrollavgift, en tveksam försörjningsform som drivkraft.
Så till de periodiska fordonskontrollerna som också skedde i statlig regi under många år, det vill säga helt en okej ordning då det var staten som utförde körförbud och andra krav med mera. En arm av den statliga makten. Sedan skulle det återigen lekas affär med statens befogenheter och uppdrag och bilprovningarna blev bolag, med drivkraften att dra in vinst till ägarna. Besiktningsföretagen har en stor inverkan på oss medborgare, utan att ha något demokratiskt mandat.
Uppenbart finns det systemfel i maktens hantering vad gäller krav på medborgarna som tillåter bolag att utan mandat från väljarna företräda den valbara statsmakten. Omoraliskt och oetiskt i något om man vill kalla Sverige en rättsstat.
Angående ”den goda affären” på cirka 1,4 miljarder så är det ur statens synpunkt småpengar. En Finlandsfärja kostar i dag cirka 9 miljarder och det är ju inget som staten köper, men som duger i jämförelse.
En stor utredning behövs för att tydligt visa vilka bolag som är verksamma med myndighetsutövning och som då skyndsamt ska förstatligas. Krav och kontrollbehov från statliga, regionala och kommunala, det vill säga som är skattefinansierade, ska inte överlämnas till vinstdrivande bolag där vi medborgare inte har insyn eller påverkan – då det medför ett mycket stort demokratiunderskott.