Stärk stödet till utsatta områden

Se till att de bästa lärarna vill jobba i så kallade utanförskapsområden, föreslår skribenten.

Se till att de bästa lärarna vill jobba i så kallade utanförskapsområden, föreslår skribenten.

Foto: Jeppe Gustafsson

Insändare2018-09-13 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kära kommunen, 30 procent av era elever är godkända i matematik i de nationella proven, 30 procent! Nivån för godkänt ligger på lägsta möjliga krav. Ändå klarar bara 30 procent av barnen den godkända nivån. Javisst ja, det gällde ju bara barnen på en skola i Skäggetorp! Eleverna på mina egna barns skola (och de i flesta andra medelklassvita områdena) klarade nästan alla godkänt, det är det vanliga i Linköpings skolor!

Usch och fy, det är ett så stort problem med skolor i dessa utanförskapsområden, så vi gör inget extra, vi accepterar läget. Tänker ni så? Annars hade ni väl för länge sedan utmanat kommunens mest skickliga och erfarna lärare att anta denna kvalificerade pedagogiska uppgift. Det är läge för ”kallortstillägg” (som läkare fick för att jobba i Norrland)!

Vad gör ni, undrar undertecknad, lärare i snart 30 år i så kallade utanförskapsområden.

Hans Stockman