Stängning av bankkontor väcker frågor

Swedbank lägger ner kontoret i Ödeshög 31 januari.

Det är viktigt att uttagsautomat och servicebox blir kvar när Swedbank stänger kontoret i Ödeshög, anser "Mångårig bankkund".

Det är viktigt att uttagsautomat och servicebox blir kvar när Swedbank stänger kontoret i Ödeshög, anser "Mångårig bankkund".

Foto: Naina Helén Jåma/TT

Insändare2020-01-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uttagsautomaten och serviceboxen sköts av ett annat företag och det är mycket viktigt att dessa inte försvinner. Det här hänger ihop med bankens hyresavtal, det är tydligen litet oklart för bankledningen. Affärer och företag behöver verkligen en servicebox med tanke på säkerheten. 

I bankfacken i Ödeshög har kunderna olika saker och det går att scanna in till exempel testamente men hur gör vi med allt annat?

Sedan en allmän fundering. Hur blir servicen i Mjölby? Blir den lika bra som i Ödeshög? Vissa saker måste vi skicka till Stockholm, där är servicen mycket bra. En del annat måste vi skicka till Luleå, där är formaliteterna omständliga men sedan är servicen bra men lite långsam.

Mångårig bankkund

Svar:

Jag förstår att stängningen av vårt kontor i Ödeshög och utvecklingen mot färre bankkontor kan skapa oro och jag har full respekt för det. Naturligtvis är det aldrig roligt att stänga kontor, men vi tror att vi genom denna förändring har en möjlighet att långsiktigt ge våra kunder en ännu bättre service på kontoret i Mjölby där vi samlar vår kompetens. 

Även om vi har många kunder inne på våra kontor är det tydligt att man besöker oss mer sällan än förr. De flesta sköter sina vardagsaffärer via telefon eller internet. Färre kunder kommer in på våra bankkontor för att göra överföringar eller betala räkningar, men fler kunder vill boka tid för rådgivning och ha hjälp med mer komplexa ärenden.

Det är sårbart med så små kontor som det i Ödeshög. Det är svårare att planera bemanning vid sjukdom, utbildning och semestrar och genom att samla den kompetenta personalen från båda kontoren på ett ställe kommer vi att kunna erbjuda högre kvalitet i kundmötet och möta våra kunders behov bättre. 

Jag vill poängtera att vi aldrig någonsin varit lika tillgängliga på banken som nu. Vi har öppet dygnet runt, året om med personlig service på vanlig telefon vilket innebär att närmsta bankkontor finns i din telefon. Vi finns dessutom alltid tillgängliga via vår app och vår internetbank. 

Det stämmer att vi ibland tar hjälp av bankens olika expertenheter för att lösa kunders speciella behov men det är viktigt att du som kund känner att det är vi på kontoret som ser till att ärendet blir löst. 

Vad gäller uttagsautomaten och serviceboxen så styr vi inte över de besluten då denna service sköts av de separata bolagen Bankomat AB och Loomis. Vi har en nära dialog med dem och poängterar behovet av automater och boxar. Jag vill gärna slå ett slag för att betala direkt med kort då det är mycket säkrare och miljövänligare än kontanter.

Per Andersson, kontorschef