Min insändare om kvalitetsbrister i nyrenoverad lägenhet publicerades i Corren 9 juni. Omedelbart kontaktades jag av Stångåstaden. Jovisst skulle allt ordnas!
Ett halvår senare kan jag konstatera att så blev det inte. Personal från entreprenören Peab ordnade en del som vissa tätningar av glipor vid dörrfoder, men flera saker återstår: betong som lossnat på balkonggolvet och armeringsjärn som sticker ut, samt tilltagande sprickor i målning i köket för att bara ta några exempel.
På morgonen 14 september kom ett sms att Stångåstaden skulle genomföra 2-årsbesiktning (inflyttning 2005) och behövde tillträde till lägenheten. Några timmar senare kom ett nytt sms – nu var besiktningen klar i hela beståndet genom "stickprov". Ingen var inne i min lägenhet. Genom detta tyckte tydligen Stångåstaden att de hittat kvalitetsbrister och byggfusk. Inget kan vara längre från sanningen. Fast det var kanske varken kvalitetsbrister eller sanning de var ute efter? Kanske bara ett alibi för att kunna hävda att de gjort något? Gjordes någon uppföljning av mitt ärende? Icke.
Även utomhus finns klara brister: stuprör som läcker och sprutar regnvatten halvvägs ner på husen, felmonterade stuprör och tjocka lager av stelnad fogmassa på källardörr. Lägg därtill den "låtsasstädning" som Stångåstaden köpt av Samhall. Det ser oftast likadant ut efter som innan "städningen" med kvarvarande spindelnät och smuts. Skurmedel används inte utan skiten svabbas bara runt.
Vad är då Stångåstaden bra på? Jo, exempelvis att ordna tipspromenader, erbjuda teaterbesök, bjuda på pepparkakor och hänga julkransar eller att skicka ut ovetenskapliga och opålitliga kundundersökningar. Och förstås att skryta med sin egen förträfflighet! Att agera seriöst bostadsbolag som ger hyresgäster valuta för hög hyra verkar jobbigt. Mysigare att vara i underhållningsbranschen!
Efter att under tre och ett halvt år varit i kontakt med ett dussin anställda och chefer i Stångåstaden i mitt ärende, framstår det som att Stångåstaden är nöjda med halvmesyrer. Skryta klarar de i alla fall.
Om Stångåstaden bestämmer sig för att de är ett seriöst bostadsföretag, som förutom att leverera övervinster till ägarna Linköpings kommun vill ägna sig åt kvalitetsåtgärder, har de mitt fulla stöd. Jag förstår om Stångåstaden inte vill avge några nyårslöften, men hoppas att de får ett bättre 2024.
Så god jul och gott nytt år, Stångåstaden!
Björn Lindenmo
Svar från Stångåstaden:
Jag vill först och främst beklaga din upplevelse av hur vi har hanterat renoveringen av din lägenhet och efterföljande besiktningsärenden. Det är verkligen inte så här vi önskar att våra hyresgäster upplever en renovering eller för den delen kontakten med Stångåstaden. Vi strävar tvärtom alltid efter att det ska vara en positiv upplevelse att få sin bostad renoverad av oss och våra entreprenörer och vi vet också att det är så de flesta av våra hyresgäster upplever det.
Givetvis är vår målsättning alltid att lägenheten ska vara helt klar när hyresgästen flyttar tillbaka men ibland upptäcker vi, som i ditt fall, saker som behöver åtgärdas i efterhand. Våra medarbetare har haft en kontakt med dig under en längre tid kring de ärenden som behövde åtgärdas efter renoveringen. Mycket har redan åtgärdats, men vi vet också att vissa delar kvarstår.
Det är beklagligt att det har dragit ut på tiden och det är givetvis tråkigt att höra att vi inte har levt upp till dina förväntningar. Men jag vill gärna att vi fortsätter dialogen och är övertygad om att vi kommer hitta lösningar som både du och vi är nöjda med!
Marcus Mattsson, fastighetschef på Stångåstaden