Linköpings kommun och Trafikverket har bestämt att Linköpings centralstation ska vara placerad vid Steningeviadukten när Ostlänken kommer till stan.
Hur Stångådalsbanan då ska ansluta till järnvägen (stambanan och Ostlänken) i Linköping är däremot inte bestämt. Arbetet med ett separat planeringsarbete för den saken påbörjas under 2024. Det kommer att pågå fram till 2026 enligt Trafikverkets hemsida.
Trafikverkets ursprungliga intention var att ansluta Stångådalsbanan till Steningestationen. Förstås, det är det enda rimliga. Men den nuvarande regeringen med dess samarbetsparti SD är emot nya stambanor. Ostlänken går dock inte att stoppa. I stället gav regeringen i december 2022 Trafikverket i uppdrag att dra ned på kostnaden för den. I ett olycksaligt ögonblick nämndes möjligheten att ansluta Stångådalsbanan till stambanan i riktning mot Norrköping i stället för till Steninge-stationen. Det skulle, sas det, bli ett antal hundra miljoner kronor billigare. Stångådalsbanan skulle som ersättning för anslutningen till Steninge få en station i norra delen av Tannefors, ”Tannefors Norra” (alltså på annan plats än den nuvarande hållplatsen ”Tannefors” vid Saab). Utifrån regeringens besparingskrav arbetar man (Trafikverket och kommunen) för närvarande med alternativet ”Tannefors Norra”. Men inget är alltså bestämt.
Att helt ta bort Stångådalsbanans anslutning till de andra järnvägarna har aldrig varit aktuellt. Godstågen på Stångådalsbanan kommer i alla alternativ att komma vidare.
Linköpings kommun har, mig veterligt, inte tagit ställning för ”Tannefors Norra”. Däremot vill kommunen inte betala den extra kostnad som Steningealternativet innebär. Det är begripligt, ty järnvägar byggs numera med statsmedel och inte med kommunala pengar.
Det är alltså regeringen som orsakat den nuvarande situationen med den befängda tanken att inte ansluta Stångådalsbanan till Linköpings nya centralstation. Det är upp till regeringen att se till att det finns nog med pengar.
Det som nu behövs är ett politiskt tryck på regeringen och statsmakten att tydligt göra klart att Stångådalsbanan ska anslutas till Steninge och att det kommer att finnas ekonomiska medel för det. Detta har Region Kalmar och Region Östergötland och alla kommunerna utmed Stångådalsbanan insett och börjat agera utifrån. Alla utom Linköpings kommun.
Det finns alltså all anledning för Linköpings kommun och alla dess partier att gemensamt, kraftfullt stämma in i kraven på att Stångådalsbanan ska anslutas till Steninge-stationen. Det är kontraproduktivt för Stångådalsbanan att göra partipolitik av frågan.
Ser man till själva saken är det helt fel ur alla tänkbara synvinklar, motiv och hänsyn att inte ansluta Stångådalsbanan till Steninge, Jag kan utförligt argumentera för den saken om så behövs. Det är så uppenbart att om regeringen ändå tvingar igenom ”Tannefors Norra” blir följden att man snabbt ser hur uselt det fungerar och därför bygger anslutningen i alla fall, river Tannefors Norra och ser till att Stångådalsbanans tåg får plats på Steningestationen. Alla inser att det leder till en dyrare slutnota än om man gör rätt från början.