I veckan skulle jag lämna ett skriftligt underlag till Skatteverkets lokalkontor i Linköping, samlokaliserat med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
Tidigare har Skatteverket haft en brevlåda bredvid ingången, nu stängd med nitar. Enligt en man bakom disken hade Skatteverket med flera fått oönskad post i brevlådan utanför och därför stängt densamma.
Jag förstår nu på ett sätt att alla invånare är till för myndigheterna och inte tvärtom. Ska jag göra rätt en annan gång så skall jag ta en nummerlapp, sitta ned och vänta på min tur bland alla sökande till statens kontor i Linköping för att överlämna ett kuvert.
Jag gick hem, öppnade datorn och ringde Skatteverket. En ”prator” uppmanade mig att beskriva mitt ärende. Jag försökte tre gånger, därefter kom det i luren ”Du skall få prata med en handläggare”, klockan var 15.25. Därefter kom ”pratorn” tillbaka och meddelade att kontoret var stängt, men enligt webbsidan skulle det vara öppet till klockan 16.00.
När jag stängde ner webbsidan kom en fråga hur jag upplevde mitt besök vid Skattemyndigheten. För att svara ombads jag att logga in med bank-ID. Är det inte detta bemötande från våra myndigheter som har gått för långt i ambitionen att vara duktigast i ”klassen”?
Ett tips alldeles gratis: Ställ upp en brevlåda i lokalen så att det går att lämna post under kontorstid, eller som många privata företag har, svarskuvert med ”mottagaren betalar portot”!