Sparar kommunen pengar på alla överklaganden?

Under senare år och i närtid har vi kunnat ta del av flera personers hårda kamp för att få rätt mot Linköpings kommun.

Vad är syftet med alla dessa avslag, frågar sig insändarskribenten.

Vad är syftet med alla dessa avslag, frågar sig insändarskribenten.

Foto: Pia Molin/arkiv

Insändare2021-10-13 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det rör såväl LSS, färdtjänst som parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Det är inte utan anledning man frågar sig: Vad är syftet med alla dessa avslag?
I de flesta fall är det helt uppenbart att behovet föreligger och därmed också rätten till den insats det gäller. Ändå väljer Linköping att avslå och därigenom förhala besluten, till mycket besvär för den sökande. De aktuella insatserna kan inte sökas i förtid utan först när behovet finns. Ett avslag leder då till stora svårigheter för den sökande att klara sig under tiden prövningsprocessen pågår. 
Att påstå att rättspraxis ändrats är lite av en nål i en höstack. I de flesta fallen har inga nya domstolsutfall kommit. Är det så att kommunen sparar pengar på överklaganden? Är det så att någon har åsikter om insatsen är "nödvändig för den sökande" ?

Detta nya fenomen får kommunen "där idéer blir verklighet" att framstå som bakåtsträvare och trotsiga mot såväl den sökande som rättsväsendet. 
Var finns de demokratiskt tagna besluten om Linköpings nya inriktning? Vilken politisk församling har gett detta uppdrag?

"Undrande kommuninnevånare"

Svar:

Linköpings kommun följer givetvis de lagar och regler som styr vår verksamhet. Varje bedömning är individuell och vi jobbar för att det ska bli en så bra lösning som möjligt för den enskilde utifrån de lagar och regler vi har att förhålla oss till.

När det gäller rätt till färdtjänst och parkeringstillstånd är domar i kammarrätten de styrmedel vi har för bedömning. Under 2021 har det kommit flera domar som har gjort att rättspraxis har förändrats och kommunen har därefter ändrat sina beslut och ställt om i sin bedömning – till fördel för kunden. Om vi skulle bedöma ansökningar godtyckligt så skulle rättssäkerheten åsidosättas. Parkeringstillstånd för rörelsehindrade har en maximal giltighetstid på fem år enligt gällande lagstiftning. Om en person får ett tillstånd som är kortare än fem år beror det på att funktionsnedsättningen inte bedöms vara längre. Vanligtvis baseras det på läkarens bedömning, men det kan också bedömas av handläggare.

Beträffande avslag på ansökan om LSS-insatser så följer vi givetvis lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Vi har full förståelse för att reglerna ibland kan framstå som komplicerade. För att nämna ett exempel på hur reglerna är utformade: En person som ansöker om daglig verksamhet kan få avslag om det framkommer att personen ska börja på en folkhögskola eftersom behovet av sysselsättning (som är ett av kraven för att få denna insats) då är uppfyllt på annat sätt. Ofta är det också så att även om man inte har rätt till en typ av insats, så har man rätt till en annan, vilket vi förstås informerar om. Vi har alltid den enskilde individen i fokus och välkomnar den som har frågor och synpunkter att höra av sig till kommunens ansvariga för dialog.

Charlotta Holmgren, gruppchef särskild kollektivtrafik, miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen

Tina Andersson, avdelningschef avdelning vuxna, social- och omsorgsförvaltningen